Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Löner i Visma 300 kontra huvudbok

Jag håller på att stämma av årets löner mot huvudboken. Kan någon skriva ut alla 70-konton som
man skall räkna samman i huvudboken, ( som jag har i Visma Adm.500), så jag kan stämma av mot lönerna i Visma lön 300.

8 SVAR 8
Jesper Fogelström
ANSTÄLLD

Hej Ewa! 

Du kan skriva ut konton genom att du väljer Utskrifter - Bokföring - Kontoanalys - där kan du exempelvis slå in intervallet 7000..7999. När du gjort detta kan du skriva ut utskriften och stämma av. 
Ha en fin dag! 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen Jesper. Jag har tagit ut en huvudbok från 7010 - 7300, men alla dom kontona ingår väl inte i årslönesumman ? Är du snäll och skriver vilka 70-konton som skall ingå. Som det är nu
diffar det mellan lön och huvudbok.
Tack på förhand !
Ewa
Fd medlem
Inte tillämpbar

När du gör dina löner, får du ut ett bokföringsunderlag att antingen mata in manuellt i bokföringen eller föra över som en bokföringsorder via fil från löneprogrammet till Administration.

De 7xxx-konton du ser i bokföringsunderlagen från löneprogrammet är de 7xxx-konton som skall in i bokföringen och som du skall skriva ut.

Har du bokfört det som löneprogrammet föreslagit, borde enbart de 7xxx-konton skrivas ut när du väljer att skriva ut huvudboken, inte samtliga; det är när du skriver ut kontoplanen alla konton kommer ut om du inte begränsat den.


//L

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej,

Om du skriver ut kontointervall 7010-7300 får du ju med t ex förändring semesterlöneskuld, så det borde inte bli bra.

Kolla så att alla 70xx-konton du har med saldo är skattepliktig bruttolön.

Bifogar länk till SKV's hemsida med info om och bild på kontrolluppgiftsblankett, så du kan kolla eventuella "specialare" ni har i ert bolag.

Du ska ha med lön, övertid, sjuklön, semesterlön, provision, bonus - allt som räknas som bruttolön. Sen måste du titta om du har personal med löneväxling t ex, så kanske det måste justeras.

Om detta inte hjälper dig ber jag dig skriva vilka 70xx-konton du har saldo på, så kan vi hjälpas åt att ta bort de som inte ska vara med.

Jag tar förgivet att du inte har periodiserat någon lön, för då kan ju det också spöka.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Tina !
Ägaren av bolaget är anställd, och har tagit ut ett styrelse arvode 2016 och han har en förmånsbil. Skall dessa summor tas med på hans års bruttolön ?

Ewa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Styrelsearvodet ska med.

Bilförmånen ska redovisas i tillämpliga rutor 013-018.

//Tina

Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack Tina 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hejsan Tina !
Sååååå bra förklarat, tack så jättemycket. Återkommer om jag har några mer frågor.

Ewa