Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Maila in faktura underlag för digital arkvivering - eEkonomi

Jag eftersöker en funktion som jag har hittat tidigare.. men minns inte om det var i eEkonomi eller fortnox.

Denna funktion var att man kunde skicka mail till en speciell mail adress utdelad av leverantören av ekonomi programmet så hamnade de under digtal underlag.

Detta var en riktigt smidig funktion för då kunde man använda Scan to email funktionen på skrivaren och skicka in det direkt som digitalt underlag till bokföringen.
Samt att de leverantörsfakturor man fick på mail var det bara att vidare befordra till den mail adress.

Är detta någon som ni på vimsa känner igen ?
11 SVAR 11
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

I eEkonomi finns absolut funktioner för detta, två olika funktioner till och med, i lite olika format.

Antingen laddar man ner appen Visma Scanner. Med hjälp av denna kan du fota kvitton och leverantörsfakturor och dessa skickas automatiskt till eEkonomi. Dessa hamnar under Inköp - Bildunderlag i programmet. Därifrån kan du sedan koppla ihop dessa med verifikationer och leverantörsfakturor som du skapar. 

Men jag tror att du menar tjänsten för scanning av leverantörsfakturor. Du aktiverar tjänsten under Inställningar - Företagsinställningar - Faktureringsuppgifter. Börja med att bocka i att du vill ta emot e-fakturor. När du gjort det dyker ytterligare en ruta upp för att aktivera scanningstjänsten, bocka i den.

När du gjort detta kommer du få en, som du säger, unik e-postadress som du kan be dina leverantörer mejla fakturor till. Det går givetvis också bra att vidarebefordra leverantörers mejl eller mejla själv via scan to email. Dessa tolkas då och läses automatiskt in i programmet under Inköp - Leverantörsfakturor - Utkast. Det enda du behöver göra är egentligen att klicka Bokför.

Hoppas det var vad du sökte!

/Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Bra med scanning av leverantörsfakturor!
Fråga kring arkivering. Sparas alla fakturor digitalt för att även uppfylla Skatteverkets krav på arkivering?  (Eller måste jag själv sedan printa dessa fakturor manuellt för att spara dem på papper?)
Tack för extra förtydligande.
Moa Lundberg
CONTENT PRODUCER

Hej!

Du kan läsa mer i tråden Arkivering av räkenskapsinformation i vårt forum. 

Ha det fint!

Moa

Fd medlem
Inte tillämpbar

Har jag förstått prislistan här https://vismaspcs.se/produkter/bokforingsprogram/visma-autoinvoice rätt att om jag har betalat min faktura själv men vill få in underlaget till bokföringen genom att maila in den så kostar det 12kr/faktura?

Om du med "maila" menar "skicka med e-post (PDF-fil) till Visma Autoinvoice": 8 kr.

Ett alternativ, om du redan har PDF-fil, är att använda mobilappen Visma Scanner och den e-postadress du får i och med att du använder den appen. Det är gratis . Under Inställningar i den appen kan du se vilken specifik e-postadress som just du får dig tilldelad. Den adressen kan du, efter aktivering, e-posta bilder och PDF-filer till och de kommer då dyka upp i Scanner-appen för godkännande och sedan in i eEkonomi eller direkt in i eEkonomi (beroende på dina inställningar).

Om du med "maila" menar "posta pappersfaktura till Autoinvoice": Ja, 12 kr.

Återigen, du är det troligen bättre att använda Scanner eller annan fotoapp för att själv "scanna". (Jag kan rekommendera Microsoft OfficeLens eftersom du får automatisk beskärning och perspektivupprättning).)
Fd medlem
Inte tillämpbar

Tack! Det var gratis-alternativet jag var ute efter, Perfekt!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hur får jag mail-funktionen att fungera? Lite gråat i appen ser jag en mailadress men det kommer inte in något i appen när jag mailar till den. Hur aktiverar man den? (jag vill få in dem i appen först för ev autoavläsning). 

Hmm, det enda jag kan komma på är om du skulle ha "Skicka direkt till ekonomisystemet" aktiverat. Det måste nog vara av. 

Fråga: dyker det du skickar till den utgråade mailadressen upp inne under Bildunderlag inne i eEkonomi? För då vet vi att maila in fungerar, bara att du skall få till det med appen också.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Carolin!

Vet inte om du löst din fråga men dubbelkollar ändå 🙂 
Har du fått vismadoc-adressen (den gråa adressen i appen) att fungera än?
Vilken markering har du gjort i appen för att skicka bilderna? Den som Khedron skriver ovan "skicka direkt.." eller är den av?
Ser du underlagen inne i eEkonomi under Inköp - Bildunderlag?

Ha det gott!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skicka direkt är av och ingenting kommer in i eEkonomi eller någon annan stans...
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej Carolin,


Jag har mejlat dig med lite frågor för att felsöka vidare i ditt ärende. Återkoppla gärna på mejlet så kikar vi vidare på det.


/Theodor