Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Bokföringsförslag syns inte både i kassa och bank - eEkonomi

Jag har lagt in flera mallar i bokföringsförslag och tycker det är en mycket bra funktion. Speciellt att det i mallen även går att lägga in text, så jag har en grundtext av vad kunden köpt så kan jag i själva konteringen fortsätta den texten med kundens namn. Men nu märker jag att vissa mallar syns bara i kassa och vissa bara i bank och jag undrar varför det är så? Jag har lagt upp mallar för när kunder betalar för både tjänst och varor med olika momssatser i övrig insättning, men när kunden betalt via bank kan jag inte se den mallen?Jag la in en annan mall och den kan jag inte se i kassa, visserligen gällde den bara bank, men hur visste programmet det? Kan man välja någon stans på vilka platser mallen kan användas ifrån?Jag har också märkt att när jag lägger in en ny kassahändelse skall man skriva referens, väljer jag sen egen kontering skall jag skriva igen. Skriver jag ingen referens blir det tomt i den raden man ser under med senaste kassa verifikationer, däremot i verifikationslistan syns det du fyller i sen i egen kontering? Jag tycker det känns lite dubbelt att fylla i så mycket text, skulle önska att programmet i så fall mindes min text i egen kontering.Vad har ni för tankar om det?
2 SVAR 2
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!

Jag ska undersöka detta vidare och återkommer till dig under morgondagen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej hej!

Nu har jag kikat vidare lite på detta.

Anledningen till att vissa mallar bara syns i kassa och vissa bara i bank beror troligtvis på om du använt konto 1910 eller 1930 i bokföringsförslaget. Har du använt 1910 syns det endast när du stämmer av kassan och om du använt 1930 syns det när du stämmer av bank. Kontrollera gärna om detta stämmer, annars får du gärna återkomma.

Angående att du upplever att du får ange samma text det flera gånger så tror jag att vi tänkt att man använder dessa fält för olika sorts information. När du registrerar en ny bank- eller kassahändelse så anger du Referens här tillsammans med datum och belopp. Oftast är det kanske OCR-nr eller fakturanummer som är referens i detta läget, för att underlätta matchning med en faktura. Om du sedan går vidare och väljer exempelvis Övrigt uttag och Egen kontering så anar jag att du menar fältet som heter Beskrivning här, detta fungerar mer som en verifikationstext. Det är alltså lite olika syften med dessa fält och behöver inte innehålla samma information.

Återkom gärna om något är oklart eller om du har fler funderingar.