Månadsfaktura för bankkoppling mot SEB

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Jag har haft bankkoppling från SEB till eEkonomi i fyra år och varit nöjd med det. Denna vår har det börjat komma fakturor från SEB varje månad på 100-200 kr. Efter ett antal samtal med olika svar på vad detta beror på har jag nu fått svaret att det beror på integrationen med eEkonomi. Om jag har fattat det rätt så blir det förutom 700 kr/år både en "fast kostnad" på 4 kr/bankdag och en kostnad per bankgiroinbetalning som för min vanligtvis enda inbetalning i månaden blir 31,50 kr. Förutom de 700 kr så faktureras detta månadsvis.

Jag har ett litet företag med omkring 5 transaktioner per månad. Med denna nya prislistan ökar inte bara kostnaden från 700 kr/år till omkring 2000 kr/år utan jag tvingas dessutom hantera och bokföra 12 extra fakturor. Som liten kan jag helt enkelt inte räkna hem kostnaden och framförallt arbetet som detta medför.

Det finns naturligtvis lösningen att säga upp bankkopplingen och klippa/klistra kontoutdrag från Internetbanken. Men innan jag gör det skulle jag vilja höra Vismas syn på det här. Jag förstår att ni inte kan styra SEB:s betalningsmodell, men den här prislistan (och framförallt 12 fakturor extra per år) gör att vi små inte kan ha en bankkoppling vilket naturligtvis gör att arbetet med eEkonomi framstår som krångligare.

Tacksam för vägledning så jag vet om jag ska säga upp bankkopplingen från eEkonomi eller om någon ändring är på gång.
Foto på Anders Persson

Anders Persson

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 9 månader sedan

• 0
  • 3
Foto på Chriskaffe

Chriskaffe

• 3,614 poäng 3k badge 2x thumb
Hej! Mig veterligen så finns det inga krav på att ha digitala kontoutdrag i bokföringsprogrammet!  Så, säg upp SEB:s pungslående av ditt företag och kör en hardcopy på kontoutdraget i internetbanken när du bokfört färdigt per vecka, månad eller hur ofta du nu bokför  och sätt in den i en pärm! Enkelt och billigt! 
Foto på Lisa Henriks

Lisa Henriks, Project Manager eEkonomi/Website/Webshop

• 19,400 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Anders! 
Det där låter inte så bra. 
Vi har varit i kontakt med banken som bekräftar att så ska inte prisbilden vid integrationen vara. 
Om inte banken har varit i kontakt med dig så är min rekommendation till dig att själv ta kontakt med banken så att de kan se över din integration. 
Foto på Lentzit

Lentzit

• 3,376 poäng 3k badge 2x thumb
Kapar denna tråd lite för jag upplever SEB som löjligt röriga just kring sina Banktjänster. Speciellt specifikationerna av dessa behöver lösas. Om detta beror på att jag  har Visma ́s bankkoppling är det dax att ni pratar med varandra för att lösa tjänsten Sedan behöver det ju framgå i tjänsten att förutom årsavgiften tillkommer en massa annat extraarbete och tydligen gömda avgifter. 

Foto på Anders Persson

Anders Persson

• 202 poäng 100 badge 2x thumb
Jag (som skrev det ursprungliga inlägget) blev nyligen kontaktad av SEB som bekräftar att det har blivit fel för ett antal kunder i samband med någon teknisk förändring av bankkopplingen mot eEkonomi. De har krediterat alla fakturor som de inte redan hade krediterat. Efter det har jag åtminstone inte ännu fått några fler fakturor.

Felet hade inte varit känt så länge, därav bristande svar på frågorna i telefonbanken. Jag skulle rekommendera dig att ta kontakt med SEB igen (går med telefonbanken eller säkra meddelanden om du inte vill gå till ett kontor) så hoppas vi att det löser sig för dig också. Din lista ser värre ut än min gjorde. Lycka till!
Foto på Lentzit

Lentzit

• 3,374 poäng 3k badge 2x thumb
Jag har kontaktat dem via säkra meddelanden men ej fått något svar än. Jag antar att de försöker ta reda på vad som hänt. Detta är ju en bokföringsmardröm.
Foto på Lentzit

Lentzit

Här kommer svaret från SEB. Förhoppningsvis är det lugnare nu.
Foto på Lentzit

Lentzit

Min följdfråga till ovan svar var nu vilka nyttjandekostnader som tas ut (av SEB) förutom fasta kostnader.
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 9,558 poäng 5k badge 2x thumb
Vi som byrå har haft möten med just SEB på vår ort och diskuterat deras bankavgifter mot Visma och det kommer dessutom ett par ansvariga till oss i nästa vecka, de bjöd in sig själva för samtal så det är lovande! De är ju också måna om att följa med i utvecklingen men jag tycker också att de är dyra! Och alla dessa småavgifter hela tiden. Jag förespråkar ett nytt företagspaket där det mesta ska ingå. Vi får se vad de säger.

Mvh

Lovisa
Foto på Lentzit

Lentzit

• 3,376 poäng 3k badge 2x thumb
Skönt att höra att det finns en dialog...tycker faktiskt att både Visma och SEB behöver få ordning på sina betalningar. Från båda kommer det en hel del skumma kostnader och krediteringar som vi behöver bokföra. För denna verklighet finns det inga guider att få.

Senast idag dimpade det ner 200:- från Visma (via bankkoppling) med ett referensnummer jag inte har koll på. Troligen kommer krediteringen att redovisas på nästa faktura dock bara mellanskillnaden så att inga siffror matchar. Helst skall det gå så lång tid att bokföringsmånaden är låst också. Så gör man ju bara inte. Inte ens ert egna system kan hantera detta!? Så här finns en hel del förbättringspotential.