Manuell betalningsregistrering av kundfaktura - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad

Denna konversation har arkiverats och kan inte längre ses av communitymedlemmar.

Jag har precis lagt upp ett nytt bolag i Visma och Kommandofältet är gråmarkerat.
Hur gör jag för att kunna manuellt betalningsregistrera inbetalda kundfakturor?
Foto på Birgitta H

Birgitta H

• 120 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på LW

LW

• 20,854 poäng 20k badge 2x thumb

Dum fråga kanske, men finns det kundfakturor i det nyupplagda företaget att betala?

//L

Foto på Birgitta H

Birgitta H

Ja, dum fråga - för att inte säga direkt korkad.
Det rör sig självklart om utgående kundfakturor och de skall betalbokas - konstigt va!!?
Foto på LW

LW

Ja, eftersom du säger att det är ett nyupplagt företag kanske inte fakturorna kom med, förstår du. Har du lagt in företaget via en backup eller en SIE-fil eller är det fakturor skapade i det nyupplagda bolaget som du behöver betala?

När jag ska göra en betalning går jag aldrig in på Kommando utan går till fliken Betalningar.

//L

Foto på Birgitta H

Birgitta H

Det är du det.
Jag går in via Kommando och det är det som frågan gäller.
Även nya företag sätter igång att fakturera - det är liksom det som är grunden för företagets ekonomiska överlevnad.
Foto på LW

LW

Med din attityd kommer du nog inte längre i den här frågan.

Jag har ställt frågor för att ringa in problemet och gå vidare i felsökningen eller i hanteringen av betalningarna.

Om det är så att du är frustrerad över din arbetssituation och/eller är irriterad över att någon bestämt att du skall arbeta i Visma när du hellre vill arbeta i annat program, låt det inte gå ut över oss andra.

//L

(Redigerad)
Foto på Birgitta H

Birgitta H

Personligen tycker jag att du inte ska lägga dig i när du så uppenbarligen inte fattar, förstår du.
Vad gäller arbetssituation kan man ju undra om du har någon sådan själv eftersom du har så mycket tid att lägga i det här forumet - eller du kanske gör det för att få ihop "poäng"...  :-) Nå'n liter mjölk blir det väl i slutändan, vad vet jag!
Foto på Thomas

Thomas, Champion

• 12,416 poäng 10k badge 2x thumb
Om du markerar aktuell faktura så blir fler kommandon tillgängliga. 
Foto på Birgitta H

Birgitta H

Det funkade inte - kommandot "direktbetala" var gråmarkerat.
Jag kollade att fakturorna var utskrivna och det var de.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,596 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det låter märkligt. Stort tack för att ni hjälper till och felsöker Thomas och LW!

Anledningar till att kommandot Direktbetala är utgråat som jag kan komma på nu är:
  • Fakturan inte utskriven (saknas markering i rutan Utskriven längst ner i sidfoten)
  • Fakturan är markerad för Ej klar längst ner i sidfoten
  • Fakturan saknar belopp i Total längst ner i sidfoten
  • Fakturan är redan slutbetald.

Om inget av detta passar rekommenderar jag att du kontaktar mina kollegor på supporten https://vismaspcs.se/kontakta-oss

/Anna
Foto på Birgitta H

Birgitta H

Tack för adekvata svar.
Jag tror inte någon av de där fyra anledningarna finns, men jag får kolla närmare då jag kommer in till företaget ifråga igen nästa gång. Jag fick inte tag på någon hos Visma-supporten eftersom jag upptäckte problemet efter att de stängt för dagen - ringer dem ifall jag inte reder ut detta på egen hand.
Foto på LW

LW

Med risk för att få höra hur urbota korkad jag är, måste jag fråga hur rättigheterna för din user ser ut i programmet. Kan det så att vissa rättigheter är spärrade för dig? Man kan sätta behörigheten "Läs" på "Inbetalningar" för användarna.

//L

Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,596 poäng 50k badge 2x thumb
Bra! den hade jag glömt bort!