Manuell faktura - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej
Ibland blir en faktura fel, och vi behöver göra en ny faktura.
Eftersom alla våra fakturor baseras på tid och projekt blir det stora problem i Administration. En ny manuell faktura startar med kunden, vi skulle vilja starta med projektet för att alla uppgifter ska bli korrekta. Jag har 13 projekt åt samma kund, och en massa uppgifter i huvudet på fakturan går inte att ändra om jag startar på kund. T.ex kundens projektnr mm.
Foto på bengt

bengt

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på LW

LW

  • 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

I Visma Administration 1000 kan man tack och lov göra detta på två sätt.

Har du skrivit ut fakturan och kunden säger att fakturan är fel, kan du låsa upp fakturan igen (ta bort bocken där det står att fakturan är utskriven). Det förutsätter att du INTE skrivit ut fakturajournalen. Gör du så här, får kunden en ny, rätt faktura med SAMMA fakturanummer en gång till, så den de fick tidigare måste de kasta i papperskorgen.

Har du däremot skrivit ut journalen, gör du en kreditnota genom att ställa dig på fakturan i listläge och gå på Ny och välja Kreditnota. Välj att kreditera hela fakturan. Då har du en fullständig kreditnota. Gå sedan tillbaka till fakturan (den du krediterade) och skapa en kopia av denna. Justera och gör de ändringar du behöver för att få den rätt. Gör du så här, behöver du inte knacka in en massa rader för hand, utan ändrar bara där det behöver ändras.

På det här sättet borde informationen du behöver finnas kvar, men jag är inte 100% säker så hör av dig igen om det inte funkar.

Lycka till!

Lena

Foto på bengt

bengt

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för informationen. Konstigt att Supporten inte har den kunskapen....
Foto på LW

LW

  • 20,794 poäng 20k badge 2x thumb
Jag kanske skulle byta jobb  :-)