Korrigera betalning av leverantörsfaktura - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Har upptäckt ett fel i min bokföring, en leverantörsfaktura fick fel konton. Har nu gjort en manuell korrigeringsverifikation där jag vänt de felaktiga kontona så att den är "nollställd". Har sedan gjort en ny faktura med samma datum fast med de rätta kontonumren. Dock ligger den som ej betalad då betalningsverifikationen är matchad med den gamla och felaktiga. 

Är det rätt att göra en manuell korrigeringsverifikation av betalningsverifikationen också så att även den nollställs, för att sedan göra en ny betalningsverifikation och matcha med den nya och rätta leverantörsfakturan? 
Foto på emmarox

emmarox

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 60,822 poäng 50k badge 2x thumb
Om du med "betalningsverifikationen" menar den första utbetalningen så behöver den väl inte rättas beloppsmässigt - det är väl inget fel på den?
Det du möjligen behöver rätta är väl den fiktiva utbetalning som görs för att få bort den nya fakturan

Men din beskrivning pekar på att du gör allt rätt,  om du lyckas knyta ihop den gamla betalningen med den nya fakturan

Mikael Pettersson
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 88,830 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Det låter som du har bokföringen korrekt, men det enklaste är egentligen att bara korrigera verifikationen för leverantörsfakturan.
Då blir bokföringen rätt och du kan låta betalningen ligga kvar på den ursprungliga fakturan.

I Felsökning - när något har blivit fel har vi samlat hur du rättar de vanligaste felen.
Foto på emmarox

emmarox

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Hej! Så det gör inget att den nya rätta leverantörsfakturan ligger som obetald? 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 88,830 poäng 50k badge 2x thumb
Om det bara var bokföringskontot som var felaktigt så räcker det att du fortsättningsvis endast korrigerar verifikationen. 

Det du kan göra nu är att ångra den nya leverantörsfakturan. Det gör du under Inköp - Leverantörsfakturor så får du bort den nya leverantörsfakturan.
Foto på emmarox

emmarox

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Det var flera konton då jag hade angett fel momskoder i den felaktiga fakturan. 

Jag kanske låter väldigt dum nu men om jag ångrar den nya kommer väl det inte bli rätt med momsen? (visitkort från Vista Print där jag inte skrev in omvänd moms) 
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

  • 88,830 poäng 50k badge 2x thumb
Okej, jag trodde att du la in rätt bokföringskonton med rätt momskoder när du skapade korrigeringsverifikationen.
Om inte så är det såklart helt rätt att göra så som du skrivit som förslag överst. Även den nya fakturan behöver ha status betald.
Foto på emmarox

emmarox

  • 122 poäng 100 badge 2x thumb
Jag gjorde så på en tidigare leverantörsfaktura som var fel, dock skrev en i supportchatten att det var fel och att jag borde korrigerat med samma felaktiga koder och konton för att nollställa den. 

Men då gör jag en korrigeringsverifikation på betalningen och gör sedan en ny betalning! 

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.