Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Maskininköp USA

Vi har köpt en maskin i USA. Det har betalts en handpenning uppdelat på två ggr. Maskinen kommer i juli. Handpenningen är första förhöjda leasingavg, hur bokför jag?
3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag bokför första förhöjda leasingavgift debet på 1720 och kredit det konto du betalat ut från. Varje månad "skriver" jag av, krediterar från 1720 och debiterar 5615. Du delar beloppet med antal månader som leasing ska vara. 20000:- tex och 36 månader, gör 555:-/månad
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok och det blir ingen skillnad för att vi köpt den i USA?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej det blir det inte. Momskostnaden får du från Tullen och beroende på vilken typ av bil får du göra avdrag med hela eller halva momsen. 100000:- tex blir ju momsen 25000:- som du skall betala och samma belopp eller 12500:- får du dra av. kom bara ihåg att redovisa inköpet på ett konto som är kopplat till importmoms. Du kan ju först redovisa hela beloppet på det kontot och efter momsredovisningen boka om det det 1720 för den första förhöjda och resterande på bilar, 1240 eller vad du använder för konto till bilar. Om du gör så får du med automatik rätt på momsdeklarationen.