Måste man använda sig av skattekontot 1630?

• 1
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
Hej. Jag undrar om ALLA händelser som betalas ut till skatteverket ska bokföras på konto 1630? Vi har eget AB och använder Visma Administration 500 och även Lön 100. I det sistnämnda gjorde jag nu vår första lönekörning. På det bokföringsunderlag för arbetsgivardeklararationen som genererades går man  direkt från 2710 och 2731 debet och betalar ut det via 1930 kredit.
Foto på Karin L A

Karin L A

• 1,254 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 1
  • 1
Foto på Git Mellgren

Git Mellgren

• 316 poäng 250 badge 2x thumb
Hej Karin, ja du skall alltid gå via 1630.
Foto på Laila

Laila

• 12,174 poäng 10k badge 2x thumb
Det är lite märkligt att detta konto inte kommer med på bokföringsunderlaget. Jag brukar ändra det manuellt till kredit 1630 istället och debitera det kontot när jag betalar.
Foto på Karin L A

Karin L A

Just därför skulle jag vilja att någon ansvarig från Visma svarade på detta också....
Foto på Karin L A

Karin L A

Ringt  och pratat med Visma. De kunde inte svara eftersom deras kompetens inte ligger i teorin för bokföring. Jag mailar skatteverket. Deras svar lär dröja några dagar. Jag återkommer och klistrar in deras svar här nedan.
Foto på Laila

Laila

• 12,174 poäng 10k badge 2x thumb
Kom på att du kan ändra på bokföringskonton i löneprogrammet till konto 1630 vid bokföring av skatt och arb giv avg. Ett tips: Jag delar alltid upp kredit saldona i samma belopp som står på skattekontot. Ex, du betalar totalt 10 000 i skatt och arb giv avg. Av dessa kanske 7 000 kr är skatt och 3 000 arb giv avg. Då bokar jag kredit 1630, 7000+3000. Då är det väldigt enkelt att följa alla transaktioner på kontot, om man gjort något fel.
Foto på Kent N

Kent N

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Jag gör precis likadant vid redovisningen på skattekontot.
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 89,312 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

I Visma Lön 100 kan du under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Inställningar välja att byta konto till konto 1630. (I Visma Lön 300/600 gör du ändringen under Arkiv - Företagsunderhåll - Företagsinställningar, Bokföring).

Klistra gärna in svaret från Skatteverket, men som jag har tolkat det så behöver inte enskilda firmor använda sig av 1630.

Jag tar detta vidare till vår utvecklingsavdelning, eftersom Visma Lön 100/300/600 föreslår konto 1930.

/Anna
Foto på Karin L A

Karin L A

Jättebra. Tack. Frågan är kvarstår dock om man som aktiebolag är tvungen att använda skattekontot 1630 i sin bokföring. I mina teoriböcker står också "ska" för AB... Är det lika med "måste"? Vi ser vad skatteverket säger.

Som AB, HB och ekonomisk förening sägs det att de ska använda 1630. Enskild firma använder konto 2012 Avräkning skatter och avgifter. Enligt min bok...

Foto på JL

JL

• 1,140 poäng 1k badge 2x thumb
Jag har fått lära mig att man i AB SKA använda konto 1630, att detta är lika viktigt som konto 1930. Ser fram emot svar från Skv. :)
Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,782 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Majoriteten av våra kunder är små företag och just enskilda firmor och använder då oftast den enklare metoden att bokföra direkt mot 1930. Därav har vi valt att ha 1930 som standardinställning men det är ju möjligt att ändra om man istället vill/ska nyttja ett annat konto. Hur ni bör göra i just ditt bolag kan vi tyvärr inte svara på utan får hänvisa till Skatteverket.
Foto på Karin L A

Karin L A

Jag har nu fått nedanstående svar från skatteverket. Inget som säger dock att man "måste".... Inget "bör" eller "skall" heller...

"Enlight bokföringsnämden,  det är bara enskilda näringsdikare som upprättar förenklat årsbokslut som inte  ska  bokföra skattekontot i näringsverksamt.

Handelsbolag och övriga juridiska personer bokför företags skattekonto i näringsverksamheten."

Foto på hall79

hall79

• 142 poäng 100 badge 2x thumb
Det uttalandet säger faktistk att alla aktiebolag "ska" använda skattekontot men att det är valfritt för enskilda näringsidkare - vilket leder till slutsatsen att visma löns grundinstlällning för aktiebolag är felaktig då 1630 inte används i bokföringsunderlaget. Intressant att visma själva nämner att det är valfritt eller undviker svara på frågan. Ex.

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bc2f47ev33smr

"Jag tänker mig att du ändå har betalat till eller fått tillbaka moms från Skatteverket och bokfört det på något sätt. Kanske bokade du då konto 2650 mot 1930 direkt. Då har du missat att föra över belopp mellan 2650 och 1630 men det är inte hela världen. Visst kan du rätta till det genom att korrigera verifikationen mellan 2650 och 1930 och sedan lägga in en ny med en kontering mellan 2650, 1630 och ytterligare en mellan 1630 och 1930 om du vill det."

https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/3nx4pi80ppoqs?utm_source=notification&utm_medium=em...

Här hävdar man både att skattekonto 1630 ska verifieras noga samt att det inte är något problem med visma lön metoden (vilket det uppenbart är). Ska ställa följdfrågan hur man ska rätta de 10 månaders lön så skattekontot redovisas korrekt och inte bara 1930.