Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Måste man redovisa all ingående moms, inkl utlandstjänster?

Ny med momsregistrering och sitter och kliar mig i huvudet över hur jag ska få ihop hela bokföringen (skeppar över till revisor inom kort!). 

Måste man redovisa all ingående moms (t ex inköp av tjänster från utlandet)?
Jag är osäker på dessa och har inte tillgång till revisor ännu.
8 SVAR 8
Ulf Jonsson
UTFORSKARE

Fd medlem
Inte tillämpbar

Blir inte jättemycket klokare 🙂

Hej! Bedriver man näringsverksamhet som är momspliktig redovisar man moms i enlighet med mervärdeskattelagen helt enkelt. Det innebär att all moms som uppstår, såväl inom som utom landet redovisas
Khedron Wilk
CHAMPION

Som Ulf skriver så i princip alltid redovisa momsen om man är momspliktig.

Dock är det lite olika hur den skall konteras (vilka bokföringskonton som blir inblandade). Skillnad görs (grovt räknat) mellan varor och tjänster samt Sverige, EU/ESS och övriga världen. 

Vilka länder är det du köper tjänster ifrån? Inom EU/ESS eller utanför?

Hmm, såg nu att det fanns en länk på den sidan Ulf länkar till "Guide till varuhandel med andra länder". Rätt bra när det kommer till den rent skattetekniska sidan av saken.

Momsen har blivit rätt spännande dom senaste året men hanteringen av inköp från EU-länder och nu då även import från länder utanför EU. Tar man sedan försäljning och periodisk sammanställning så blir det ännu mer spännande.

"Spännande" - nu låter du precis som när en annan (jag) använder det ordet i samband med något knepigt IT-problem... 🙂
 
//IT-chefen/teknikern/programmeraren

Vi är alla saliga i vår egen nördighet;-)