Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Safija
UTFORSKARE

Mat och dryck i samband med tjänsteresor

En person i AB betalar allt mat och drick med företags kort i samband  med tjänsteresor. Personen tar ingen traktamente. Hur bokförs kostnaderna, hur är det med förmåner?

Ser att man bokfört innan allt som resekostnaderna. Är detta OK?

6 SVAR 6

Gör det enkelt. Bokför det hela som resekostnader. Men betala då ej ut något traktamente. Annars förmånsbeskattning på maten.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hm - Om jag förstår rätt så utbetalas inget traktamente - MEN om företaget står för mat och dryck på tjänsteresa och det inte är representation enligt huvudregel så måste personen ifråga förmånsbeskattas.

Om man tar ut traktamente och företaget betalar all mat och dryck så dras det från traktamentet tillika förmånsbeskattas man för det som företaget har betalat. Förmånsbeskattnings beloppen hittar du på skatteverkets sida.

Det bästa och enklaste för ekonomiavdelningen är att man betalar allt själv och lägger in traktamente. Har man som du en person som tar allt på företagskortet och inget traktamente så skall du förmånsbeskatta denna person schablonen är 2017 lunch, middag 90:- och frukost 45:-.

http://www.skatteverket.se/foretagochorganisationer/arbetsgivare/lonochersattning/traktamente.4.361d...

5800 - Resekostnader eller 5890 - Övriga resekostnader fungerar, så länge det inte är representation. Då är det andra regler och hamnar på 6072 - Representation ej avdragsgill - och då är det ingen förmånsbeskattning! Dock får du dra en viss del av momsen - men det är ju en annan fråga...

/Marie

Safija
UTFORSKARE

Tack Tomas och MarieN för era svar!

Tomas - innan gjorde man just på det sättet som du skriver, men jag är inte 100% på att detta är OK.

MerieN - då innebär det att jag kan försätta bokföra hans resekostnaderna på kto 58xx OCH förmånsbeskatta honom i samband med lönekörningen.

Finns det flera åsikter eller? 🙂

/Safija

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Safija,

Jag lutar väl åt Maries håll.

För egen del betalar jag alltid min mat själv på resor – och även vid representation på resor – dock inte om jag själv blir bjuden. (Gjorde några tafatta försök att betala själv även då jag blev bjuden – men det blev inte så bra – så det har jag gett upp). Men undantaget är representation som jag kör ”hemma” – dvs. då det samtidigt inte är aktuellt med traktamenten.

Sedan kör jag genomgående de skattefria traktamentena och eventuella skattefri bilersättning. Då slipper man förmånsbeskattning och det blir ett enkelt kryss på kontrolluppgiften- och en del tjafs. Den största vinsten är väl egentligen den administrativa enkelheten.

Mvh Roffe

Bra !
Tycker också det är bäst att göra så. Men var noga med att anteckna ditt underlag för traktamenten. 

Ja precis, utöver den administrativa enkelheten vet man att VD-n skulle inte uppskatta förmånsbeskattningen, han tar aldrig traktamentet oavsett om det är inrikes eller utrikes resa, därför försöker jag "klura ut" någonting annat 😉 😉 😉