Matcha inbetalningar - eEkonomi

  • 1
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Fick idag ett samtal från en kund som påstod att de hade betalat sin faktura den 7 mars. De hade fått en påminnelse idag.

Och, mycket riktigt, hos banken såg jag att de hade betalat.

Letade då i Visma eEkonomi. Och hittade betalningen. Den hade hamnat på en annan kund. Undersökte då vad som hänt med den andra kundens faktura, den som hade tillgodoräknats inbetalningen felaktigt. Den matchningen stod under observation då den inbetalningen inte hade gått att matcha.

Ångrade då bägge matchningarna. Då detta var i mars blev det två omatchade händelser i mars. Se bifogad bild, förstora den så syns fakturanumren.Matchningen gör fel, troligen förklarar det varför detta hände. Hur kan det bli så här? Hur kan raden som har grön knapp ha en grön knapp?
  • Kan verkligen lita på matchningen?
  • Kan någon beskriva vilka kriterier som används vid matchningen?
  • Kan man stänga av den automatiska matchningen?


Mvh
Kent
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 1
Detta har hänt mig också! mycket störande. Tror min redovisningshjälp lyckades stänga av detta. 
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Tack för ditt inlägg. Det stärker mig i min övertygelse att man tyvärr inte kan lita på matchningen. Rätt trist när man sitter med kanske 50 inbetalningar och 40 gröna knappar.

Jag avvaktar vad Visma-folket svarar. Det är ju helt fel. Matchingen får INTE gå fel, hellre en manuell hantering då, även om programmet blir  rätt mycket sämre, på något sätt.

Mvh
Kent

Det går varken att lita på matchningen ́. Det handlar om ett program fel som Visma och banken gjort och ingen vill ta ansvar för. Vill du ha det här att fungera så använd dig av OCR nr på fakturor och import av betalningsfil från bankgirot.

Det är inte så enkelt som Visma och deras säljare påstår. Vi kan använda digitala hjälpmedel och fram till att programmakarna fått till en korrekt lösning måste deras lekskola övervakas.


Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Får en känsla av att jag funnit något som kanske inte är helt bra i Visma? Undrar hur många felmatchningar som blivit gjorda? Vi har fått kritik från några kunder för att "vi" strulat - nu misstänker jag starkt att det kanske är orättvis kritik. Det kanske inte är "vi" som inte "kan läsa" :-)

Förklara gärna hur du tänker att banken har gjort fel. Den bild jag sänt visar att matchningen gått fel. Kunderna har angett rätt fakturanummer som referens. Känns som banken är oskyldig, eller?? För om de sänder felaktiga data är det kanske heller Visma som ska ha kritik? Är det verkligen så? Känns långsökt då kontoutdraget är helt korrekt.

Visma! Dags att hoppa in i tråden och berättar hur detta är tänkt att fungera.

Mvh
Kent

Hej Kent!

Jo det är som du säger Banken är rätt oskyldiga och vet att bl.a. Handelsbanken upphört med kopplingen eller på gång att göra det.

Att Visma idag har problem med sitt nya sköte barn eekonomi råder det väl inget tvivel om. Speciellt sedan deras egna personal är kritiska och ser de fel och misstag det programmet har. Jag tror så att det är så här att man från Vismas sida låter de kunder som hoppat på deras lösningar idag får vara lite av försökskaniner. Visma har valt att satsa på datamänniskor och deras enkla lösningar som inte alltid är hållbara i praktiken. Detta gör man för att bli föregångare vad gäller den digitalisering som vi idag står inför.

När jag började jobba med redovisning via dator så fick jag lära mig en sak. Det var att maskinerna inte gör fel, utan att det handlar om att det man matar in rätt och behandlas enligt instruktioner som man skrivit i programmen inte kan bli fel. Men har man ett programfel eller fel inmatade siffror så fungerar det bara inte. Skit in och skit ut. Kvalité in kvalité ut.

Är själv en redovisningsbyrå som rekommenderat Visma lösningen till mina kunder. Men med den support som Visma har idag, är det något jag bittert ångrar. Just nu sitter jag och funderar på en helt annan lösning för mig och mina kunder. Men vi får se vad sker inom de närmsta dagarna. Har kanske en förhoppning om en lösning tillsammans med Visma på något sätt. Har jobbat med Spcs under mer än 25 år. Så jag vill inte gärna byta leverantör. Men den sista tiden har de varit en katastrof, enligt min syn.

Tomas

Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Där ser man. Jag har misstänkt, vid ett antal tillfällen, att man utvecklar och gör det tillsammans med kunderna och inte har någon särskild "roadmap". Det vill säga, när det är tillräckligt många som klagar fixar man. De fel som få klagar på blir liggande. Det är en känsla jag har fått efter ett antal kontakter med support där jag t ex skickat bilder och exempel på att den inte avrundade ekonomiskt när man klistrar in belopp med tre decimaler från miniräknaren.

Trist med Handelsbanken, vi har Handelsbanken. Försvinner kopplingen blir det onekligen mer som förr. Bokföra mer sällan och det kanske i sig är bra? Då blir det en lista och en manuell avprickning. Det förtar ju en del av charmen med "enkel" bokföring men om det inte fungerar, vad göra?

Det finns ju andra leverantörer men köpte mina första program av SPCS tidigt 80-tal då de skapade en revolution med sina program för 249 kr i en inbunden bok. Det var tider ...

Ska bli mycket spännande att se Visma hoppa in i tråden och tycka till.

Är de tysta får anser jag det bevisat att programmet gör fel vid matchningen, kanske konceptets viktigaste funktion.

Mvh
Kent
Precis så här är det tyvärr. Förstår inte varför man släpper ut ett program som inte är helt klart för drift. Men så var det även tidigare också. De måste väl som alla vi andra få in några kronor för att utveckla produkten till det var tänkt. Det finns ju kollegor i branschen som har hållit på i många år. Där har ägarna lagt in mycket pengar på produkten. Mina kollegor gillar numera det företaget. Har också en massa Spcs folk som kommit dit också. Funderar på att alliera med dessa också om vi inte skärper till sig hos Visma.
Foto på Alexander Karlsson

Alexander Karlsson, Employee

  • 846 poäng 500 badge 2x thumb
Hej,

Kriterierna för att en matchning ska ske är följande:
I första hand tittar matchningen på OCR (Finns inget OCR så tittar inte matchningen på referens över huvudtaget utan går vidare till belopp.)
I andra hand tittar matchningen på överensstämmande fakturabelopp samt datum (+/-5 dagar från förfallodatumet.)

Kriterier för att fakturorna ska bokföras automatiskt är följande:
1. OCR
2. Belopp
3. Datum (+/-10 dagar från förfallodatum)
Således tittar matchningen aldrig på referens.
För att säkerställa att automatmatchningen fungerar till 100% behöver man således använda sig av OCR.

Automatchningen är en funktion som inte går att stänga av.

//Alexander
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb

Hej,

Alexander, tack för ditt svar.

Nu blir du budbärare för Visma och får också ta emot min kritik. Jag hade uppskattat om du med något ord kommenterat att vi har bekymmer med er funktion.

Men, jag tolkar det som att du skriver att automatchning utan OCR inte fungerar till 100% samtidigt som du skriver att den inte går att stänga av. Detta är vad jag måste förhålla mig till.

Det innebär också att jag som kund har ett system där Visma medvetet har en funktion som kan orsaka felaktigheter i min redovisning.

Jag kan inte undvika tanken att Visma borde ha varningstexter för detta beteende. Vad finns det mer för funktioner som innehåller uppenbara fel som ni är medvetna om? Vågar man använda era funktioner för deklaration och årsredovisning? Vad har ni för kända brister som ni medvetet låter oss använda

Vidare, ska en funktion som innehåller kända brister verkligen vara aktiv som standard? Kalla den förslag, beta eller vad som helst som får mig att reagera. Jag vill kunna lita på er.

Jag konstaterar att det inte är ett programfel. Detta är ett logiskt fel vilket du tydligt redovisat i ditt svar. Med den algoritmen du beskriver är det säkerställt att det finns stora risker för fel.

Det är för mig en gåta att ni kan kalla detta för ”automatchning”. Möjligen kan funktionen användas som ett förslag men definitivt inte, enligt mig, användas för att tända en stor grön knapp som gör att den som redovisar tappar sin vaksamhet. Det är ju så att när man matchar en inbetalning är det en kund till oss på andra sidan. När det görs fel här drabbas vårt renommé.

Jag ber dig titta på bilden längst ner, den visar tydligt att er algoritm inte fungerar. Glöm inte att förstora bilden. Bilden förklarar varför ett tiotal kunder, bara i år, har blivit upprörda över felaktiga påminnelser. Jag har då, vid min utredning, sett att jag har gjort fel. Inte någon gång har jag trott att Visma har gjort fel, jag har tagit på mig ansvaret. Bett kunden om ursäkt. Detta har tagit en hel del tid. Orsakat kommunikation och frustration och drabbat vårt varumärke. Vi har också efterskänkt fordringar då den kund som fått en inbetalning felaktigt markerad som betald rimligen inte, efter flera månader, kan få en påminnelse. Borde vi få ersättning av er?

Detta är verkligen inte bra.

  • Jag kräver att funktionen går att stänga av.
  • Jag önskar att Visma ”kommer ihåg” senaste inställningarna i dialogen som dyker upp när man klickar på knappen Matcha. Rimligen bör man kunna se om beloppet är positivt eller negativt och ha två ”minnen”. För positiva belopp vill jag, i mitt fall, ha bokföringshändelse Inbetalning från kundfaktura, då det i 95% av fallen handlar om detta. Jag vill ha rätt kolumn sorterad i listrutan, i mitt fall Belopp stigande då jag måste göra en korrekt matchning baserat på alla kända fakta.

Slutligen, det känns riktigt tråkigt att ha upptäckt detta då jag trivs med systemets grundtanke. Nu känner jag mig istället otrygg. Ändå mer otrygg blir jag av er policy att ha medvetna fel i tjänsten.

Synpunkter?

Hälsningar
Kent

(Redigerad)
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,556 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Kent!

Jag har rapporterat ditt ärende vidare och vi tar kontakt med dig via telefon när vi har mer kikat på det. :)

Ha en fin dag!
/Jenny
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Uppskattar om första kontakt sker i forumet för bibehållen transparens.

Med vänlig hälsning
Kent

Håller med Alexander!

Varför skall Visma bestämma hur vi användare vill ha programmet.

Vem skriver man programmen för. E Ekonomi är ett stort skämt från början till slut.

Skulle förenkla för kunderna men skapar bara en massa nya bekymmer.

Förstår att det är svårt för Visma att erkänna misstaget. Men varför inte inse fakta och ta förlusten redan nu. Eller stäng ner tjänsten under tiden ni skapar ett program som går att använda rent praktiskt.

Fick en ny kund nu på morgonen igen, som använt Visam E.ekonomi. Ytterligare en kund som anser att Visma vilsefört dem. Jag vill inte kalla det för vilsefört utan mer att man inte följt alla regler som systemet kräver.


Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Du skriver att du håller med Alexander?

/Kent
Foto på Jenny Sjöström Sannéus

Jenny Sjöström Sannéus, Application Specialist eEkonomi/Website/Webshop

  • 7,556 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Så som min kollega Alexander skrivit tidigare så är det på det här sättet matchningarna fungerar i dagsläget. 

Kriterierna för att en matchning ska ske är följande:

1. OCR (finns inget OCR så tittar vi inte på referens utan går vidare till belopp)
2. Belopp
3. Datum (+/- 5 dagar från förfallodatumet)

Kriterier för att fakturorna ska bokföras automatiskt är följande:
1. OCR
2. Belopp
3. Datum (+/-10 dagar från förfallodatum)

 Ifall man inte arbetar med OCR nummer så tittar eEkonomi på beloppet och då kontrollerar programmet om det finns någon faktura med förfallodatum inom +/- 5 dagar. Finns det flera fakturor som i ditt fall Kent, så tar eEkonomi den fakturan som har närmst förfallodatum till betalningen. 

 Om vi kollar på exemplet som Kent har på den andra bilden så har fakturan med referens 304859 förfallodatum 12/4. Fakturan med referens 304798 som egentligen skulle matchas, har förfallodatumet 30/3. Betaldatumet på banktransaktionen är 10/4. eEkonomi hämtar fakturan 304859 för att den ligger inom dessa 5 dagar. Fakturan 304798 ligger 11 dagar efteråt. Hade det varit ett tidigare betaldatum (+/- 10 dagar), låt oss säga 8/4 skulle eEkonomi kunnat bokföra matchningen automatiskt enligt kriterierna ovan. 

 

Jag förstår att det inte fungerar helt hundra för er men det är inget som man kan stänga av. Vill ni ha den säkraste matchningen så rekommenderar jag er till att använda OCR nummer. 

 

Jag kommer ta detta vidare som ett önskemål och sker det någon förändring uppdaterar vi självklart denna tråd. :)

 

Gällande att bankkopplingen skulle vara på väg bort så är det inte något som stämmer. Vi och Handelsbanken kommer fortsätta med vårt sammarbete.

 

Ha en fin dag!

/Jenny
Foto på KentACar

KentACar

  • 580 poäng 500 badge 2x thumb
Hej!

Jag har förstått vad ni säger. Både du och Alexander. Men jag hävdar fortfarande att Visma har byggt en affärslogik som bygger på att kunderna betalar inom en viss tid. Det är ett sätt att bygga affärslogik som jag inte kan förstå.

Jag förstår också förklaringen till varför programmet inte klarar av att matcha korrekt i mitt exempel. Programmet gör som som det är tillsagt och i detta fall blir det FEL!

Men eftersom ni inte kan garantera matchning om inte kunden angett OCR bör ni inte heller tända en stor knapp grön. Vad sänder det för signaler till användaren?

Jag tänker, vilka andra knappar, siffror är "ungefär" korrekta? Detta naggar i förtroendet.

Nej, gör om och gör rätt. Det är helt ok för mig att inte göra knappen grön och låta mig matcha. I 99% av fallet står ett fakturanummer som referens och med det numret och beloppet känner jag mig trygg. Att inte programmet kan göra detta accepterar jag.

Att ni säger att ni kan matcha någorlunda accepterar jag inte.

Att jag inte kan stänga av en automatisk funktion accepterar jag inte.

Att jag ska vänta på att ni fixar ett bevisat fel, ja, jag säger fel, accepterar jag inte. För ni kan inte ställa sådana krav på verkligheten i ett företag att kunderna betalar inom visst antal dagar. Det är en utopi.

Att ni kallar detta för önskemål accepterar jag inte.

Men, vad slutar då allt detta? Jo, jag fortsätter använda Visma. Mycket är enligt mig väldigt bra, även om jag nu är väldigt osäker på om Visma döljer något annat som inte fungerar 100% säkert.

Så trots att jag inte accepterar en mängd saker vinner Visma och jag fortsätter motvilligt att använda programmet.

Men det känns inte bra att ni har en affärslogik som ni medvetet låter vara aktiv trots att ni vet att den inte är 100% säker.

Jag stänger nu, för min del, denna tråd och tecknar med vänlig hälsning
Kent