Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Matchning i efterhand - eEkonomi

När jag NU försöker MATCHA december månads fakturor går ej fakturan att scrolla fram hjälper ej skriva verifikationsnr Hur gör man då? Anders
13 SVAR 13
Fd medlem
Inte tillämpbar

Letar du i rätt räkenskapsår? Om period står som 2018 eller denna månad måste du kanske byta till rätt period.
Fd medlem
Inte tillämpbar

jag har ställt in rätt period ja! Det fungerar inte ändå! /Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej And47rhn,

Är det fakturor som du har skapat under Försäljning - Kundfakturor eller är dem skapade som manuella verifikationer? Är fakturan i en annan valuta än betalningen eller tvärtom? Har du kontant- eller faktureringsmetoden? Kontrollera gärna även att fakturan inte ligger med status betald i programmet. 

Återkoppla med lite mer information så kan vi kika vidare på det!

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hjärtligt tack för svar: Jag har skapat kundfakturorna själv och det gäller hyror( men även div leverantörsfakturor from sep-17 och framåt vilka jag försökt verifiera men då fått meddelande om att det inte går efter ett visst datum i sept) Jag började med Visma våren -17 -och som nybörjare skapade jag ALLA  2017års fakturor o mejlade iväg redan i juni förra året- ifall det har ngn betydelse.Fakturorna är bokförda  men inte matchade således-när man ska göra detta hamnar man i en scrollruta och det hjälper inte att skriva in fakturanr där/ Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Sorry nu tittat på problemet igen! Fakturor verkar INTE vara bokförda men betalning är på alla i svensk valuta Jag måste säga jag är LITE osäker om jag gjort manuella verifikationer i dessa fall-vet att jag gjorde detta ibland då jag var lite villrådig om tillvägagångssätt Således får väl frågan formuleras om till: Hur bokför man i efterhand?/Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej And47rhn! 

Du behöver leta fram om fakturorna ligger som obetalda under Försäljning Kundfakturor eller om de endast ligger som manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer.
Om de ligger under kundfakturor ska de gå att matcha, oavsett om det är bakåt i tiden eller nu "nutid" 🙂
Om de ligger som manuell verifikation kan du inte matcha. Då behöver du matcha mot t.ex Övrig Insättning - Egen kontering. Där efter konterar du motsvarande hur du bokat upp fakturorna. 
Om du bokat upp fakturorna på 1510 har faktureringsmetoden, och kan då boka 1510 mot 1930.
Är det istället kontantmetoden får man bokföra försäljningen, momsen och 1930 direkt. Då bokas aldrig en fordran upp.

Leta upp hur du gjort i ditt program så ska vi försöka hjälpa dig därifrån 🙂

Ha en härlig dag!

/Sofia 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok tack än en gång för svar! Det saknas matchning på 8 poster varav 2 leverantörsfakturor 6 st är kundfakturor som jag nu ser är manuellt verifierade För de 2 leverantörsfakturorna står inget om manuell verifikation men de är kontoförda på 2440 till 1910. Jag är med på Ditt svar Sofia fram till 4:e meningen om att matcha mot Övrig insättning-Egen kontering då vet jag inte hur jag går vidare OBS att moms för vår firma inte spelar ngn roll har vår bokföringskonsult(utanför Visma) informerat mej om
Men : jag behöver nog lite mera vägledning känner jag är lite på väg men inte framme!/Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen bästa supporthandläggare: Det fungerar bra med bokföring av betalda fakturor men matchningen inte alls När jag försöker matcha betalda fakturor OBS under DETTA år finns inte fakturan i fråga under scrollisten Vad är det för fel?? mvh Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anders,

Jag förstår inte riktigt hur du menar när du skriver att det inte går att matcha betalda fakturor. Som Sofia tidigare skrev så går det inte att matcha under Kassa- och bankhändelser om du har skapat fakturan som en manuell verifikation. Om fakturan däremot ligger som obetald under Försäljning - Kundfakturor så ska du kunna matcha den mot en bankhändelse.

Är det en kundfaktura eller en leverantörsfaktura som du vill matcha? Ligger fakturan under Inköp Leverantörsfakturor Försäljning - Kundfakturor eller ligger den skapad under Bokföring - Verifikationer som en manuell verifikation? Återkom gärna med lite mer information så kan vi kolla vidare på det.

Ha en trevlig helg!

/Fanny
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja men när jag går in på matchning ska det ju komma i nästa steg en scrollista med gamla kundfakturor och det gör det inte! Går jag in på verifikationer o kollar där så är ju ett problem att jag skrivit fel gällande flera fakturor och fått ångra resp kvitta- det blir en mängd onödiga fakturor-för varje kvittning blir det två som jag inte har ngn som helst användning för plus den sista korrekta.Om jag således går in på verifikationer för aktuell månad går det dessutom inte att skriva ut sidan -det hela blivit ytterst tungarbetat!! Kanske bättre ringa er om detta problem ? mvh Anders
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Anders,

För att få upp scrollistan med kundfakturor när du matchar en bankhändelse så väljer du bokföringshändelse Inbetalning från kundfaktura. Det går som tidigare sagt inte att matcha en kundfaktura som har skapats som en manuell verifikation under Bokföring Verifikationer mot en bankhändelse på detta sättet. Kundfakturan kommer även inte synas i listan om den ligger som betald under Försäljning - Kundfakturor.

När du ångrar en faktura eller kvittar den så kommer du få en verifikation för själva kreditfakturan samt för själva kvittningen, det är inget som är fel i programmet utan enbart hur bokföringen ska ske. 

För att skriva ut dina verifikationer på ett smidigt sätt kan du gå in under Bokföring - Rapporter - Verifikationslista - Skapa rapport.

Återkom i tråden igen om du har fler funderingar kring detta!

/Fanny
Khedron Wilk
CHAMPION

Följande är i grund och botten bara en upprepning av vad som redan skrivits men med kanske lite andra ord. Jag hoppas det ger något och ber om ursäkt på förhand om jag blir övertydlig. Detta är min personliga tolkning av hue eEkonomi fungerar.

Jag förutsätter att denna tråd handlar om närvaro/frånvaro av den gröna knappen "Matcha" i bankkontoutdragen?


Förenklat sett så hanterar matchningsfunktionen bara öppna fakturor som finns fakturareskontran, Man kan se reskontran är som en extra lista som ligger vid sidan om den vanliga listan med verifikat. Så en faktura där man använt eEkonomis inbyggda funktioner (som man lagt upp via Leverantörsfakttururor/Kundfakturor) kan på sätt och vis sägas finnas på två ställen: dels som ett verifikat i huvudboken men även som en post i fakturareskontran. Reskontran är egentligen bara en extra påminnelse-/att-göra-/komma-ihåg-lista.

Matchningsfunktionen arbeta bara mot (tittar i) den pågående/öppna reskontran, den tittar inte på de bakomliggande verifikaten. Därför ser man inte det verifikat man själv skapat manuellt eller fakturor som är stängda reskontran (t.ex. om de är markerade som betalda). 

Jag kan starkt rekommendera Vismas Youtube-filmer om fakturahantering samt bankkonton i eEkonomi. Både för att se hur du bäst bokar/matchar dina gamla manuella fakturor men även för att se hur Visma har tänkt sig att man skall arbeta i eEkonomi så det blir lättare i framtiden. 


Matchningsfunktionen (den gröna Matcha-knappen) arbetar/fungerar generellt bara med liknande extra funktioner/listor som ligger vid sidan om verifikaten i huvudboken. Detta märks även när det gäller lönehanteringen, moms, och olika form av skatter.


Kommentar: Jag tycker personligen att eEkonomi borde kunna ställas in att matcha mot många fler faktorer/begrepp även bland verifikaten men Visma har än så länge bedömt det som för stor risk för fel. Något jag i alla fall delvis förstår. 🙂 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja tack för alla svar men nu har jag gjort så här: registrerat  på "övrigt uttag-egen kontering" och då är problemet med matchning kirrat. mvh Anders