Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

elin__18
MEDLEM

Meddelande till mottagare vid utbetalning

Vi har Administration 2000 och använder oss av Nordeas tjänst Fakturabetalningsservice för utbetalningar, vilken inte stödjer att man skickar med kreditfakturor i betalfilen. Därför så måste vi göra kvittningar mot kreditfakturor internt och sedan betala ut resterande belopp på debetfakturan. För att mottagaren ska veta varför inte hela fakturabeloppet utbetalats så brukar jag skriva in en kommentar i meddelandefältet (om man öppnar upp en betalrad i rutinen utbetalningar så finns fältet Meddelande).

Vart kan mottagaren se detta meddelande? Jag testade att skriva in en kommentar där när jag gjorde en utbetalning till ett annat av våra företag och trodde att kommentaren skulle synas i det nya fältet vid Återrapportering inbetalningar som heter "Extra information från betalfil". Men där står det inte med.

5 SVAR 5
Davor P1
CHAMPION

Har du försökt ändra texten i "betalreferens raden"?

Om det inte är en OCR betalning så kan du kanske lägga till information där, men jag är inte helt säker.

Fråga Nordea hur de vill att man skall kunna göra med kredit fakturor så att mottagaren kan "pricka av" kreditfakturan.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Elin, 

Vi har kikat på detta och hoppas vi ska kunna förtydliga hur det hänger ihop.

För utbetalningsfilen i Fakturabetalningsservice-formatet kan jag först och främst säga att Meddelande-fältet inte kan användas i kombination med OCR-nr. Det kan du även läsa i fältförklaringen i hjälpen. Om du angett OCR-nummer på betalningen kan det alltså vara anledning att meddelandet inte följer med. I Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Betalningar ser du var dina filer sparas om du vill öppna utbetalningsfilen (i Anteckningar) och kontrollera vad som kommit med. 

Om du kan se att meddelandet skickats till banken men du däremot inte får med uppgiften i återrapporteringsfilen för inbetalningar behöver vi i så fall utreda orsaken vidare. Jag antar i det här fallet att du använder samma bank och i så fall Nordeas Total In-tjänst för återrapportering? Där inväntar vi svar från Nordea för att verkligen bekräfta hur allmän meddelande-text hanteras i inbetalningsfilen. Jag återkommer när jag fått information. 
Helge Lind1
MEDLEM

Hej jag måste ta upp denna tråden igen

Jag har mycket utlandsbetalning och kreditfakturor som skall dras av, detta gör jag manuellt innan jag skickar xlm filen till banken.

i Utbetalningar anger jag i info/fakturanummer vilken kredit som jag har dragit av som exempel ursprungligt fakturanummer 22301963 och jag lägger till 22301963, 22206322 Jag har upptäckt att detta meddelande inte går med i filen utan det som skrivs i filen som referens utan det är det fakturanummer som finns registrerat i leverantörsfakturor, detta går inte att ändra då fakturan är journalförd. Leverantören får således aldrig ett korrekt meddelande om vilken kreditfaktura som är avdragen. Jag har försökt hitta om det är fel i någon inställning men hittar inget om detta. Det måste således var ett feltänkt hur man använder info/fakturanummer i utbetalningar då man tror att det är det meddelandet som när betalningsmottagaren. Detta skapar mycket extrajobb då leverantörerna ofta inte klarar ut hur betalningen skall bokas av på deras sida och då bokar av fel eller skickar påminnelser på betalda fakturor som dom inte har bokat av korrekt på deras sida. Så frågan är hur jag löser detta utan att behöva redigera xlm filer?

 

Mvh. Helge Lind - CFO

Hej @Helge Lind1 

 

Tack för att du hör av dig till oss i forumet. 

 

Vi har provat att skapa betalfiler med inställning Nordea (det framgår inte vilken bank du har så vi valde Nordea).  Både när du väljer formatet XML och P03 så kommer den texten du skriver i rutan Info/Fakturanr med i betalfilen.

Den texten måste du skriva i denna rutan när du står inne under Utbetalningar och där dubbelklickar på fakturan så du kommer in i kortläge.

 

Hoppas detta hjälper dig och att du får en fin dag

//Tinna

Tack för info.

Jag har ju lagt till infon om avdragen kreditfakturanummer i listläget och då funkar det tydligen inte. Men ser att det blir korrekt i kortläget tackar för den infon.

 

//Helge