Midsommarafton - semesterdag dras bort i Visma Lön Anställd

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 5 månader sedan
  • Besvarad

La in semesterdagar för en anställd i juni månad som en period, när jag tittar efter har även midsommarafton räknats som en semesterdag fastän vi alltid är lediga då. Just den dan så är den schemalagda tiden 0 min och på alla andra dagar 8 tim. Jag har kollat efter i Lön och där stämmer alla helgdagar som är inlagda. Varför kan ni inte få det som har funkat i gamla stämpla att funka i nya. Jag blir så himla trött på detta strul och ideliga kontakter med er....

Foto på ts

ts

• 322 poäng 250 badge 2x thumb
  • irriterad

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 2
Foto på annsofie

annsofie

• 1,528 poäng 1k badge 2x thumb
Stötte på samma problem i maj, dvs junilönen. Minns jag rätt så måste du lägga in semester i 2 perioder (uselt), en före och en efter midsommarafton. Personen kommer inte med i synkroniseringen annars. Jag saknar också gamla stämpla!
Foto på Ann_OMT

Ann_OMT

• 104 poäng 100 badge 2x thumb
Jag har precis samma problem och är vääääldigt trött på detta. Fattar inte heller varför de inte kan lägga tillbaka det gamla Stämpla som fungerade utmärkt, åtminstone för vår del. Är också väldigt trött på "kontakten", eller snarare brist på kontakten med Visma. Orkar inte sitta i en timme eller mer och vänta på att komma fram på telefon utan kör nu lönerna manuellt. 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 10,206 poäng 10k badge 2x thumb
Hej ts,

Detta är ett fel som ska vara rättat.
Jag har själv inte lyckats återskapa det hos mig och har då provat just i ett företag som är skapat i Visma Stämpla och därefter migrerat över till Visma Lön Anställd.
Vilken version av Visma Lön har ni? Den senaste versionen som är ute nu heter 2018.3 men detta ska fungerar korrekt från 2018.23 tycker jag.
Prova gärna att uppdatera först och se om det löser sig.

Annars kan det vara så att det är nåt som har låst sig mellan lön och lön anställd. En sak som brukar göra att fel med helgdagar åtgärdar sig är att om du i Visma Lön går in under Arkiv- Inställningar - Företagsinställningar  -Helgdagar m m - välj midsommarafton och ändra från 0 till full tid och spara. Synkronisera därefter register.
Gå sedan tillbaka i dina företagsinställningar och ändra tillbaka midsommarafton till 0 timmar och spara och synkronisera internettjänster  - synkronisera register igen så bör inte midsommarafton generar ett uttag av semesterdag.

Om det inte löser sig så är det bara att återkomma eller ta kontakt med supporten som du hittar här.

@annsofie du ska inte behöva lägga in din semester i två omgångar , det ska fungera så kontrollera gärna samma saker som jag skrev till ts.

@Ann_OMT vår tanke med utveckling av Visma Lön Anställd var att äntligen uppdatera Stämpla som har saknat många funktioner vi nu har infört i Visma Lön Anställd. Även ett nytt gränssnitt så att produkten skulle bli mer lättnavigerad och mer lik våra övriga webbtjänster.
Sen självklart uppstod det fel hos våra kunder som vi inte hade väntat oss efter de tester vi själva gjorde i tjänsten. Detta har ju då i sin tur resulterat i betydligt längre köer än vad vi normalt har den här tiden av året vilket är jättesynd. 
Prova gärna det jag skrev till ts och återkom om det inte fungerar.

Ha en fin dag!
/Cecilia
Foto på ts

ts

Näpp, nu har jag försökt med den versionen jag hade 2018.23 och även uppdaterat till 2018.3 och inget fungerar. Jag har trixat med helgdagarna och ärligt talat kan varken jag eller andra lägga ner en massa tid på program som inte fungerar... Semesterdagen för midsommar dras fortfarande.
Foto på ts

ts

Jag saknar fortfarande ett svar från er på Visma

Foto på ts

ts

Nu har jag gjort som annsofie skrev och lagt in semestern i två perioder.
Foto på annsofie

annsofie

@ts  :-) Visma är lite varierande. När jag nu gör julilönen har några i kalendern fyllt i semester i en period över midsommar. Kalendern säger semester på midsommarafton men när man synkar tas inte den dagen med i antalet uttagna semesterdagar. I slutänden (gällande sem dagar, annat finns trassel ju kvar) blev det rätt iaf!
Foto på ts

ts

@annsofie Hmm, intressant. Jag tror jag sågar den här versionen ändå. Känner att jag inte kan lita på systemet till hundra. Jag gjorde precis som Cecilia Towner föreslog, men det blev inte rätt ändå i kalendern med uttagna semesterdagar.
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej ts! Jag ser att du inte har varit i kontakt med supporten.
Jag har lagt ett ärende och bett en kollega ringa på det telefonnummer vi har registrerat. 
Så jag hoppas att vi når dig där så att vi kan få ordning på det.
Annars skulle jag verkligen önska att du tar kontakt med supporten så vi får en chans att titta på ditt problem. 

Ha det gott så länge! 
/Sanna
Foto på ts

ts

Hej, Cecilia Towner skrev "Om det inte löser sig så är det bara att återkomma eller ta kontakt med supporten.." och då återkom jag med att skriva här i forumet. Supporten får gärna höra av sig, men jag har redan skapat juli-lönerna. Jag är ledig imorgon onsdag!
Foto på annsofie

annsofie

Nej så är det. Antalet kvarvarande semesterdagar stämmer i löneprogrammet, på lönespecen och på den anställde. Men, i kalendern saknas en dag. Trots synkning. Man blir lite trött....
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

• 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej annsofie!
Kan inte se att du heller varit i kontakt med vår support. Vill du att vi kikar på ditt problem även om du har fått rätt värden på lönespecifikationen och på den anställde? 
/Sanna
Foto på annsofie

annsofie

Känns som om jag inte riktigt hinner nu men ber er gärna titta påexempel:En anställd har 30 betalda dagar. Tagit ut 18 st till och med juni. 12 kvar alltså.12 står på lönespecen och 12 står under fliken semester på den anställde.I kalendern Lön Anställd visar nu bilden för JUNI 11 betalda dagar kvar.Jag förstår att anledningen är att den anställde lagt in semester i "period" så midsommarafton (ledig dag) kom med. Behöver rättas till då synkning inte hjälper.
I kalendern Lön Anställd visar bilden för JULI 19 betalda dagar kvar.Hur går detta till?? Jag förstår ingenting.
Tittar jag sen på augusti på samma anställd visar bilden 10 betalda dagar kvar.Vilket är helt rätt då den anställde lagt in 2 semesterdagar i juli. Juli är inte synkad ännu men slutsumman är rätt. 12-2=10Men, vad ser den anställde i appen just nu? 19 betalda dagar?? Kan slå väldigt fel då hen tror att det är fakta
Foto på Ingela H

Ingela H

• 174 poäng 100 badge 2x thumb
Nu är det återigen samma problem med midsommarafton. Jag har varit i kontakt med supporten via chatten men det kommer tusen frågor och jag har inte tid att sitta och svara på det. Man får lägga in två semesterperioder för att det inte skall dras en semesterdag midsommarafton. Jag vet inte hur det blir när man för över till Lön men det bli i alla fall fel saldo i Lön Anställd./ Ingela
Foto på annsofie

annsofie

Nä men du måste skämta! Det är ju så viktigt att det stämmer i Lön anställde där personalen tittar. Då har man lite trassel framför sig igen....
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 4,274 poäng 4k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Ingela H,

Jag försökte återskapa det du beskriver men hos mig fungerar det. Tror att du råkat ut för någon låsning och vill be dig prova en sak.

Gå in i löneprogrammet under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar mm och skriva in t.ex 4 timmar på midsommarafton och spara och synkronisera.

Gå sedan in i Visma Lön Anställd och kontrollera så du ser att det ligger timmar på midsommarafton.

Gå tillbaka till löneprogrammet och välj Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Helgdagar mm och skriv in 0 timmar - spara och synkronisera. 

Hoppas och tror att detta ska kunna hjälpa dig. Om inte så ber jag dig skriva i tråden igen så kontaktar vi dig. 

Ha en fin kväll! 
/Kristina 
Foto på Ingela H

Ingela H

• 174 poäng 100 badge 2x thumb
Hej Kristina, Det funkar om jag gör så, tack. Tyvärr är eran support inte så kunnig i detta - jag chattade med två olika personer men ingen hade denna lösning att föreslå - istället många självklara frågor om inställningar och annat. Eftersom jag inte hade tid att vänta så bad jag dom att maila mig när de hittat vad felet var men dom har fortfarande inte mailat. Mvh, Ingela
Foto på Kristina Gunnarsson

Kristina Gunnarsson, Moderator

• 4,274 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Ingela H,

Härligt att du fick det att fungera. Vi har lyft ärendet internt så nu ska vi alla veta hur man handskas med problemet. 

Ha det fint! /Kristina