Minus på lönebesked efter förmån - eEkonomi lön

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 månad sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Nu klurar jag på hur ett problem:
Har gjort ett lönebesked där endast förmån lagts in. Detta resulterar i ett negativt lönebesked. Se bifogad skärmbild. Är det bara att betala in till företagskontot och kreditera 2910?
:
Foto på Erik K

Erik K

• 286 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 76,020 poäng 50k badge 2x thumb
Du ska inte dra skatt på en spec som bara innehåller förmåner eftersom den inte hanterar belopp utan bara avgifter

Mikael
Foto på Erik K

Erik K

• 286 poäng 250 badge 2x thumb
Tack för hjälpen!
Foto på jessi81

jessi81

• 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
Hej
jag har samma problem. Vi har ett par anställda som är sjukskrivna och det blir samma fenomen då med ett negativt lönebesked. Men min hjärna har verkligen gått på semester, men visst behöver den anställda betala skatt på förmånen? kanske inte att de behöver betala in till företaget, men läggs denna förmånsskatten som ett restbelopp så den tas med när den anställda sen börjar att arbeta igen?
Mvh jessica 
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,936 poäng 5k badge 2x thumb
Hej jessi81,

Jag ser att du använder dig utav Visma Lön 600 och inte eEkonomi lön som Erik gör.
I ditt program fungerar det på följande sätt. Ni har en anställd som endast får ut en förmån på lönen och inget annat. Denna förmån påverkar endast det skattegrundande beloppet och det  innebär att det inte finns någon bruttolön att dra skatt ifrån.
Ni som företag betalar däremot ändå arbetsgivaravgift på det beloppet och förmån kommer redovisas till Skatteverket på arbetsgivardeklarationen på individnivå.

Detta kommer innebära att den anställde behöver betala in lite mer skatt på kommande löner. Programmet kommer inte dra mer skatt på kommande löner utan det får ni sköta manuellt alternativt så tas det upp först på den anställdes slutskatt.

Ha en fin dag!

/Cecilia

mikael pettersson

Det finns inget utbetalnings-belopp att göra skatteavdrag på om det bara rör en förmån. Då för den anställde betala sin skatt i form av eventuell restskatt vid den slutgiltiga taxeringen.

Mikael

mikael pettersson

Bortse från mitt svar - jag har inte läst ordentligt, sorry

Mikael
Foto på jessi81

jessi81

• 2,008 poäng 2k badge 2x thumb
Hej igen

På den ena löste det sig då hens sjukskrivning gick ut innan semestern och har betald semester så det fanns ett utbet belopp. Värre med den andra som är långtidssjuksriven..men har inte kommit till hen ännu så jag vet inte hur programmet bokför det än...