Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Mitt första årsbokslut (förenklat, enskild firma)

Efter timmar i forumet, vismas egna trådar och guider och allmän googling ber jag nu om råd.

Jag ska för första gången göra ett förenklat bokslut. Jag startade mitt företag 2016-11-05 och har haft förlängt räkenskapsår. Mitt räkenskapsår slutar 2017-12-31. Jag använder Visma eEkonomi.

Nu till det praktiska.
Jag begriper verkligen ingenting. Jag befinner mig på checklistanhttp://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-eaccounting/se/content/online-help/b-accounting-yearly-s... och har fastnat på första punkten redan.

"Kontrollera att vinsten/förlusten från föregående års bokslut har flyttats till ett konto för eget kapital. Om du inte gjorde det direkt efter förra årets bokslut kan du göra det nu genom att skapa en manuell verifikation från Bokföring - Verifikationer - Ny verifikation. Med verifikationen flyttar du saldot på bokföringskontot för Årets resultat till kontot för Eget kapital. Du kan läsa mer om hur du gör ombokningen och vilka konton som ska användas i Visma eEkonomi Smart i forumtråden Bokföra föregående års resultat (på svenska)."

Behöver jag bokföra förra årets resultat? och om jag behöver det, begriper jag för mitt liv inte hur jag ska göra.
12 SVAR 12
Göran A
UTFORSKARE

Eftersom det verkar vara ditt första räkenskapsår har du ju inget resultat för föregående år att bokföra
Fd medlem
Inte tillämpbar

Okej, då försöker jag gå vidare. 

I alla guider från visma som jag funnit så utgår guiden ifrån att man har programmet visma eEkonomi Smart, vilket jag inte har. Hur går man då tillväga i programmet för att göra ett årsbokslut?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Har jag förstått rätt i att jag på något sätt ska "tömma" kontona genom att inför det nya räkenskapsåret föra över alla pengar på företagskontot till privata?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej då har du missförstått

Det du ska göra är att nollställa dina konton för egna uttag, egna insättningar och egen skatt, 2013,2018,2012 och föra om dess saldon mot 2010 eget kapital, 

Mikael Pettersson
Fd medlem
Inte tillämpbar

Förlåt för att jag är dum, men detta är första gången jag gör det här. Vad innebär då nollställa? för mig ser det du skrivit ut som att jag ska föra över saldona från 2013, 2018 och 2012 och föra över allt mot 2010?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och hur hittar jag hur mycket det är jag ska nollställa?
Fd medlem
Inte tillämpbar

Skriv ut en balansräkning/balansrappoort och du ser du saldot på vart och ett av kontona

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Det är alltså det slutgiltiga saldona som jag ska nollställa? t.ex i min preliminära resultaträkning på visma så är det beräknade resultatet 10121,94 och i resultaträkningen är det samma summa där.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Du för om beloppen på konto 2013,2018,2012,så att de blir noll

Om du har ett debetsaldo (Plussaldo?) på 2013 så krediterar du kontot så att det blir noll (nollställa) och samma med de andra kontona - motkontot är varje gång 2010.

Gör ett verfikat var för varje kontos nollställning mot 2010 så blir det tydligare,
 lugn snart blir det rutin för dig 🙂

Mikael
Fd medlem
Inte tillämpbar

Men vilka belopp?

Hej!

Beloppen på dessa konton hittar du i eEkonomi under Bokföring - Transaktionsanalys - Huvudbok.

Moa
Fd medlem
Inte tillämpbar

Om du gör det jag beskriver för dig så nollställer du övriga konton inom det egna kapitalet mot konto 2010

Om du gör det du nu beskriver senast så nollställer du årets  resultat mot eget kapital.

Mikael