Mitt första egna uttag i enskild firma - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!
För första gången har jag vinst i mitt egna företag (9800 kr) och jag skulle vilja ta ut en del av dem till mig själv. Jag vet att enskild firma inte kan ta ut egen lön, utan att det räknas som eget uttag. Jag har läst här på forumet men inte förstått ändå.

Hur går jag praktiskt tillväga?
Jag skulle vilja ta ut 6000 kr.
Hur bokför jag det? räcker det med bokföring, behöver jag meddela skatteverket på något sätt?
Foto på TiscEk

TiscEk

• 670 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på Göran A

Göran A

• 5,300 poäng 5k badge 2x thumb

Du kan göra ett uttag genom att ta ut ett belopp från bankkonto bokför kredit 1930 och debet 2013 men detta påverkar inte resultatet utan du deklarerar en vinst på 9800 kr oavsett om du tagit ut pengar eller inte. Uttaget är inget du behöver meddela skatteverket om.

Foto på Sara

Sara

• 1,246 poäng 1k badge 2x thumb
Hej,

du bokför Debet eget uttag konto 2013 och kredit bank 1930.

Mvh
Sara
Foto på TiscEk

TiscEk

Vad menar du med att jag inte behöver meddela skatteverket men ändå behöver deklarera?
Foto på Göran A

Göran A

Du behöver inte meddela skatteverket om du gjort uttag eller insättningar i din firma men givetvis måste du lämna en näringsbilaga som bilaga till din vanliga deklaration.

I näringsbilagan framgår inte hur mycket du tagit ut från firman eftersom detta inte påverkar skatteberäkningen utan du deklarerar ju bara resultatet av din verksamhet och det är på den summa du får betala skatt och egenavgifter oavsett om du tagit ut några pengar eller inte.

Foto på TiscEk

TiscEk

Oj, jag har förstått det som att jag inte behöver lämna en näringsbilaga eftersom jag har f-skatt, utan jag uppdaterar löpande min preliminära inkomstdeklaration för att räkna ut årlig skatt.
Foto på Göran A

Göran A

Men skatteverket måste ju se hur inkomster och utgifter ser ut och inte bara slutresultatet ser det är ju ganska givet att du måste lämna en NE bilaga efter räkenskapsårets slut.
Foto på TiscEk

TiscEk

Har jag förstått rätt att jag ska lämna in NE bilaga först i mars, om mitt räkenskapsår slutar 31 dec?
Foto på Göran A

Göran A

Du lämnar in NE-bilagan tillsammans med din vanliga deklaration senast 2 maj.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.