Mitt konto blir låst - inloggning till Visma-kontot

  • 2
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

De senaste veckorna har det hänt upprepade gånger att jag fått mail från Visma att någon försökt logga på med min user och att kontot blivit låst på grund av det. De har alltså försökt minst åtta gånger att knäcka mitt lösenord varje gång.

Vismachatten föreslåt att jag lägger upp en ny user och använder det istället.

Jag ligger som administratör och min mailadress - vilket är min inloggningsuser - finns med överallt. Det blir ett betydande trixande om jag ska ändra, känns det som.

Enligt chatten går det inte att spåra vem som försöker gå in som mig. Stämmer det? Jag vill få ett slut på att någon försöker hacka mig så jag undrar om det finns en möjlighet att få fram vem det är.

Med vänlig hälsning Lena

Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 2
  • 2
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

  • 9,912 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Lena,

Jag får börja med att beklaga svaret du har fått, det är inte den bästa lösningen du har fått föreslagen för dig. Jag lyfter detta med berörd person.

Nu till ditt problem. Det kan vara som så att någon försöker logga in på ditt konto, men med stor säkerhet är det inte skälet till det mejl du får av oss. Utan istället blir ditt konto låst för att du har olika lösenord på olika platser. Jag kan se att du har uppdaterat ditt lösenord på Mina Tjänster idag. Jag ser också att du har många olika program ifrån oss och kommer skriva lösningen för de fyra program som detta felet kan bero på.

Mejlet kommer vanligtvis när ett av dina program försöker synkronisera automatiskt mot våra webbtjänster och lösenordet inte matchar med det du har angivet på Mina Tjänster. Detta kan gälla Visma Administration, Visma Lön, Visma Tid och Visma Byråstöd.  
  • Visma Administration går du in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Min sida/internettjänster. Klicka på Ändra

  • Visma Lön går du in under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se - ändra Lösenordet - klicka OK- klicka på Jordgloben

  • Visma Tid byter du lösenord genom att klicka på Jordgloben längst upp till höger. 

  • Visma Byråstöd så räcker det att du går in i ett av dina kunders företag i löneprogrammet och uppdaterar lösenordet under Arkiv - Användare - Inloggning till vismaspcs.se​Om du startar program både i och utanför Visma Byråstöd till exempel Visma Administration, Visma Tid eller Visma Lön behöver du uppdatera även där. 
Skulle du istället misstänka att någon försöker komma åt ditt konto, rekommenderar jag två saker. Att du byter lösenord och/eller aktiverar tvåstegsverifieringen för din inloggning.

Tack för din fråga.

/Victor