Mitt konto blir låst - inloggning till Visma-kontot

• 2
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad

De senaste veckorna har det hänt upprepade gånger att jag fått mail från Visma att någon försökt logga på med min user och att kontot blivit låst på grund av det. De har alltså försökt minst åtta gånger att knäcka mitt lösenord varje gång.

Vismachatten föreslåt att jag lägger upp en ny user och använder det istället.

Jag ligger som administratör och min mailadress - vilket är min inloggningsuser - finns med överallt. Det blir ett betydande trixande om jag ska ändra, känns det som.

Enligt chatten går det inte att spåra vem som försöker gå in som mig. Stämmer det? Jag vill få ett slut på att någon försöker hacka mig så jag undrar om det finns en möjlighet att få fram vem det är.

Med vänlig hälsning Lena

Foto på LW

LW

• 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

• 2
  • 2
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Employee

• 9,864 poäng 5k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej Lena,

Jag får börja med att beklaga svaret du har fått, det är inte den bästa lösningen du har fått föreslagen för dig. Jag lyfter detta med berörd person.

Nu till ditt problem. Det kan vara som så att någon försöker logga in på ditt konto, men med stor säkerhet är det inte skälet till det mejl du får av oss. Utan istället blir ditt konto låst för att du har olika lösenord på olika platser. Jag kan se att du har uppdaterat ditt lösenord på Mina Tjänster idag. Jag ser också att du har många olika program ifrån oss och kommer skriva lösningen för de fyra program som detta felet kan bero på.

Mejlet kommer vanligtvis när ett av dina program försöker synkronisera automatiskt mot våra webbtjänster och lösenordet inte matchar med det du har angivet på Mina Tjänster. Detta kan gälla Visma Administration, Visma Lön, Visma Tid och Visma Byråstöd.  
  • Visma Administration går du in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Min sida/internettjänster. Klicka på Ändra

• Visma Lön går du in under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se - ändra Lösenordet - klicka OK- klicka på Jordgloben

• Visma Tid byter du lösenord genom att klicka på Jordgloben längst upp till höger. 

• Visma Byråstöd så räcker det att du går in i ett av dina kunders företag i löneprogrammet och uppdaterar lösenordet under Arkiv - Användare - Inloggning till vismaspcs.se​Om du startar program både i och utanför Visma Byråstöd till exempel Visma Administration, Visma Tid eller Visma Lön behöver du uppdatera även där. 
Skulle du istället misstänka att någon försöker komma åt ditt konto, rekommenderar jag två saker. Att du byter lösenord och/eller aktiverar tvåstegsverifieringen för din inloggning.

Tack för din fråga.

/Victor
Foto på Hanslindblom

Hanslindblom

• 120 poäng 100 badge 2x thumb
Jag får också den typen av mail men har noterat att det kommer från Visma.com. Är det en ändelse ni använder? Är inte det här nån sorts phishing? (do.not.reply@platform.visma.com)
(Redigerad)
Foto på LW

LW

Det enda jag kunde se hos mig, var att jag i löneprogrammet hade en bock i rutan för Visma Tid. Jag klickade bort den och efter det har det varit lugnt.

//L

Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,160 poäng 10k badge 2x thumb
Sidokommentar angående visma.com: den domänen tycks ägas av Visma i Norge:

Registrant Organization: VISMA AS
Registrant Street: POSTBOKS 733 SKOYEN
Registrant City: OSLO
Registrant State/Province: NO
Registrant Postal Code: 0214
Registrant Country: NO
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Employee

• 9,864 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

@Hanslindblom du kan vara trygg i att det inte är någon fishing utan det är en korrekt Visma avsändaren för detta mejl. För lösning för dig just nu finns information sen tidigare i detta inlägget. Vi håller även på och tittar på en lösning som ska göra att ni får mer hjälp i era produkter att ha rätt lösenord.

Ha en fin fredag och helg.

/Victor
(Redigerad)
Foto på LW

LW

Ja, för jag ropade hej innan jag var över bäcken. Har fått ett nytt mail om inloggningen...

//L

Foto på thosun

thosun

• 210 poäng 100 badge 2x thumb

Jag har haft detta problem i månader och Visma kan inte hjälpa mig. Nu är jag utloggad och denna gång kom inget mejl så jag kan inte låsa upp kontot.

Det tråkiga i det hela är ju att Visma inlägger några resurser på att ta reda vad som är fel i deras system. Det är ju bara att logga det som händer och se vad i Vismas system som går fel.

Foto på thosun

thosun

Och för att kunna skriva här var jag tvungen att logga in - det fungerade utmärkt men när jag försöker logga in i Byråstöd så är användarnamn eller lösenord fel och jag kan inte logga in.

Har samma problem! Visma gör inget åt det hela!
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 91,004 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!
Idag och igår eftermiddag har vi problem med inloggningen till Mina tjänster på vismaspcs.se.
Läs mer på status.visma.com eller https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/problem-att-na-online-tjanster

Gällande inloggningen till ditt program är det en egen inloggning och för att komma åt det så behöver vi göra en lösenordsrättning här hos oss.
Lättast är att du kontaktar mina kollegor på vismaspcs.se/kontakta-oss
Foto på thosun

thosun

Hej Anna

Efter 5 (minst) försök med att få hjälp av er gällande lösenordmejlet så kommer jag inte att kontakta er en sjätte gång. Jag får helt enkelt stå ut med att ni inte kan lösa det av er skapade problemet.

Thomas

Foto på hc

hc

• 100 poäng 100 badge 2x thumb
Har blivit hjälpt av detta. Men först efter kontakt med telefonsupporten (väntetid 45 min !!!)
Gillar inte heller att man får automatsamtal där man ska bedöma de som svarar i telefonsupporten.
De få gånger jag anlitat supporten har alltid de som svarar varit alldeles utmärkta. Så även denna gång.
Att bedöma supportens medarbetare är inte relevant i detta fall med ständigt låsta konton.
Orsaken till detta är ju det inloggningssystem som nyligen införts och som tydligen inte varit helt färdigt eller har ett inbyggt systemfel.
Så vi borde i stället bedöma de som köpt eller är ansvariga för systemet.
Vi borde också bedöma de som är ansvariga för att väntetiden är 45 min. i telefonsupporten. Det är ju inte de medarbetare som svarar som är ansvariga för detta utan det är ett organisationsproblem och allra ytterst ansvarig för detta är väl VD:n för Visma SPCS. 
Chatten kan aldrig ersätta ett personligt samtal.

HC
Foto på anette

anette

• 822 poäng 500 badge 2x thumb
Detta händer mig också gång på gång, tex nu. Kontot låst pga 8 upprepade inloggningsförsök.....har försökt en gång vad jag vet......

Har haft precis samma bekymmer med VISMA. En support som inte förestår och säger att man håller på att titta problemet. Men det händer inget. Tänker börja skriva på fler ställen om det här eftersom Visma uppenbarligen struntar i oss som använder systemet. Från Visma sa killen på supporten att jag var ensam om problemet. Men uppenbarligen är vi flera.

Foto på LW

LW

Ja, jag undrar hur många som har problem med det här...

//L

Vi är Många. Ringde runt till lite kollegor.

Alla 10 hade samma bekymmer. Supporten ljuger när de säger att jag är den enda som har problem. Dags att byta ut Visma en gång för alla. Supporten ställer bara till mer problem för oss användare.

TT

Har fått direkt kontakt med Visma Spcs i kväll. Lovat att försöka hjälpa till. Skall ha kontakt på måndag f.m. Han verkar ändå ta bekymret på fullt allvar. Återkommer efter det samtalet.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,214 poäng 10k badge 2x thumb
Fullständigt sidospår som inte har med det egentligen problemet att göra.

Skall inte försvara Visma, de har sina, well, utmaningar :-) men med egen bakgrund inom IT och support (både intern och extern) så tänkte jag skriva några funderingar baserat på egen erfarenhet.

En inarbetad supportgrupp arbetar idag väldigt mycket med en datorbaserad kunskapsdatabas som byggs på hela tiden. Ofta sitter supporten och söker i denna databas samtidigt som de pratar med kunden. Man söker ofta på specifika nyckelord utifrån den information man fått i samtalet. Jag vet inte om det är så Visma jobbar men jag förutsätter det.

Oftast fungerar detta bra men det hänger på två saker: att alla problem/situationer är katalogiserade med bra sökord/etiketter och att den som gör sökningen naturligtvis söker med rätt begrepp. 

Om man inte får träff så kan det se ut som att det är unikt problem som ingen annan användare har och då kan svaret som ges till kund "konstigt, det är ingen annan som har ditt problem", helt enkelt av okunskap/ofärdighet/otur. 

Support är för del flesta ett genomgångsyrke. Support är ofta en gruppering med relativt hög omsättning, vilket leder till periodvis väldigt mycket stress/press på de som är kvar just då. Man pratar med en kund, säger och verkligen menar "jag kommer titta på det här" men innan man ens hunnit lägga på luren så har man ett nytt ärende på gång in. Då tänker man, "ok, jag tar det sen". Men sen blir aldrig av och rätt var det är så har man glömt det eller så ligger det 30 andra akuta saker i vägen. Naturligtvis handlar detta om organisation, administration och ledarskap men det är lätt för en enskild medarbetare att "drunkna" i situationen. 

Vad vill jag säga med detta? Egentligen bara att min erfarenhet är att en seriös support inte medvetet far med osanning utan menar verkligen det man säger. Man vill verkligen hjälpa. Däremot kan omständigheterna ge både support och kund en dålig känsla innan allt är utrett, det är lätt att utlova för mycket. 

Och med det långa inlägget skrivet så hoppas jag det löser sig för er med inloggningsproblem, själv hade jag också varit väldigt frustrerad.

(Moderna inloggningsystem är inte helt enkla och har man dessutom flera olika inloggningar för olika system så... ..men hur det fungerar är föremål för ett helt annat inlägg, någon annan gång, någon annanstans . :-))
(Redigerad)

Det är inte själva supportpersonalen som jag kritiserar. Det är att Visma Spcs släpper ut programvara som inte är testad fullt ut och går att köra bland de operativsystem som ni har som kravspecifikation.

Sedan är det en miss av supporten eller det data stöd/rutiner att inte göra den utlovade återkopplingen. Att man gör den en gång kan man acceptera. Två gånger då börjar det bli en vana. Men när det sker ytterligare en gång då är det ett system för att försöka få oss kunder att glömma bort problem som man inte klarar av.

Att man sedan far med osanning mot kunder är något som aldrig kan accepteras. Varken av Visma Spcs eller något annat företag. Sådant är något som inte hör hemma i Svensk företagskultur. Kanske inte ens om man har Norska ägare. Att sedan företagets VD försöker uppträder på samma sätt gör också att förtroendet minskar radikalt.

Foto på Mia K

Mia K

• 1,656 poäng 1k badge 2x thumb
Vi har också problem med detta - flera av mina kollegor! Man får mejl om att kontot blir låst men det går att jobba ändå.
Jag är oerhört besviken över att Visma släpper uppdateringar som har en massa barnsjukdomar. Nu senast Visma Lön Anställd. Vi har inte tid med något som inte är komplett.
Vi är nog tyvärr många som är besvikna på Visma för tillfället.
Det här gällande GDPR ligger de såå långt efter med. Anpassningar borde redan ha varit igång.
Vi är ca 60 byråer med flera tusen klienter som drabbats. Att byta programvara är kostsamt och att tala om för våra klienter att Visma Spcs håller på med saker som inte fungerar längre är svårt. Har propagerat länge för Spcs och gillar deras program i stort. Det bästa vore om Visma Spcs tar sitt ansvar och ser till att man får ordning på det här. Något som utlovats från Vismas sida under lång tid nu. Skall ha kontakt med en tekniker på fm. Får se vad de kommer fram till idag. Men i fredags så fick man till en temporär lösning. Det gör att de kan koppla bort deras tvåvägsverifiering på ett enkelt sätt . Så upphör man att få alla dessa spam mejl. Gjordes utan att man tillkännagav det hela på varken hemsida eller någon annan stans. Men det är klart Visma Spcs vill väl aldrig erkänna ett misstag. Före Visma tiden så erkände man sina missar direkt. Man löste bekymmer på noll tid och hade välutbildad personal som både behärskade teknik och bokföringskonstens djungel. Idag är det teknik och digitalisering som gäller. Man är så stora på marknaden att man inte bryr sig om enskilda kunders problem. Men sådant här beteende har fått större företag än Visma på fall.
Foto på Khedron Wilk

Khedron Wilk, Champion

• 14,160 poäng 10k badge 2x thumb
Tryckte Gilla på det inlägget, inte för att innehållet var så uppmuntrande men för att du tog dig tid att berätta hur det ser ut för dig och andra. En annan har än så länge haft en rätt stabil Visma-tillvaro, får se vad framtiden utvisar. Jag hoppas och tror att det inte skall vara så illa (lite naiv måste man få vara :-) men samtidigt så är det din upplevelse och det kan ingen ta ifrån dig. Och de enda som kan ändra på den är Visma. 

Med det skrivet så avslutar jag mitt lilla sidospår. :-)

Och berätta gärna här löpande hur det går med felsökning/rättning!
(Redigerad)
Foto på Hans

Hans

• 152 poäng 100 badge 2x thumb
Och även jag fick en sådan information igår 20180517 om att jag försökt 8 ggr.
Och att kontot är låst.
Och jag har inte många program från visma.
Nåt skumt är det i alla fall.
Känns inte bra.

Önskar gärna en återkoppling på problemet.
Ett luddigt svar finns ju för några månader sedan men problemet verkar ju kvarstå.
(Redigerad)
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,436 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Hans!

Vad tråkigt att du upplever det felet.
Det är en ganska lång tråd, och lätt att kommentarer försvinner i mängden.

Såhär skrev Victor i första kommentaren:
"Mejlet kommer vanligtvis när ett av dina program försöker synkronisera automatiskt mot våra webbtjänster och lösenordet inte matchar med det du har angivet på Mina Tjänster. Detta kan gälla Visma Administration, Visma Lön, Visma Tid och Visma Byråstöd.  
  • Visma Administration går du in under Arkiv - Inställningar - Företagsinställningar - Min sida/internettjänster. Klicka på Ändra. 

• Visma Lön går du in under Arkiv - Användare - Inloggning på vismaspcs.se - ändra Lösenordet - klicka OK- klicka på Jordgloben

• Visma Tid byter du lösenord genom att klicka på Jordgloben längst upp till höger. 

• Visma Byråstöd så räcker det att du går in i ett av dina kunders företag i löneprogrammet och uppdaterar lösenordet under Arkiv - Användare - Inloggning till vismaspcs.se. ​Om du startar program både i och utanför Visma Byråstöd till exempel Visma Administration, Visma Tid eller Visma Lön behöver du uppdatera även där. 
Skulle du istället misstänka att någon försöker komma åt ditt konto, rekommenderar jag två saker. Att du byter lösenord och/eller aktiverar tvåstegsverifieringen för din inloggning."

Vad är det som känns luddigt med kommentaren?
Detta är anledningen till att felet uppkommer. 
Vad får ni för resultat om ni testar allt ovanstående?

Ha en härlig dag :)

/Sofia 
Foto på Katarina B Elf

Katarina B Elf

• 824 poäng 500 badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette På grund av 8 upprepade misslyckade inloggningsförsök, har ditt Visma-konto xxxxx....

På grund av 8 upprepade misslyckade inloggningsförsök, har ditt
Visma-konto xxxxx blivit
låst i 30 minuter.

Får detta mail 3-4 ggr om dagen, kan ni inte förklara varför??

Mitt arbete blir avbrutet av detta stup i kvarten.