Mitt lönebesked

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 veckor sedan
  • Besvarad
Jag hittar inte vart jag administrerar mitt lönebesked. Alltså ändrar epost på mina anställda eller namn.
Foto på angelicakjellin

angelicakjellin

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 veckor sedan

  • 0
  • 1
Foto på Assistent

Assistent

  • 2,176 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, i anställdaregistret så ska du på flik 1 Personuppgifter skriva in den anställdes mejladress i kolumnen för e-post arbete och sedan under flik 3 Lön väljer du till höger Skicka lönebesked med: Mitt Lönebesked. Inställningar/Företagsinställningar/Import o Export bocka i Mitt Lönebesked. När allt är klart välj Synkronisera internettjänster under Arkiv.
(Redigerad)
Foto på angelicakjellin

angelicakjellin

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Jo men om man redan gjort detta och ska ändra en anställd som redan är registrerad på mitt lönebesked?
Foto på Assistent

Assistent

  • 2,176 poäng 2k badge 2x thumb
Då är det i registret på Vismaonline som du ska ändra på den anställde under Användare.
(Redigerad)
Foto på angelicakjellin

angelicakjellin

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Måste vara något fel för där ser jag bara mitt eget lönebesked.
Foto på Assistent

Assistent

  • 2,176 poäng 2k badge 2x thumb
Hm underligt, känns som om du på vismaonline skulle ha en inloggning för företaget och inte din egen. Att din egen bara ska gå till Mitt Lönebeksed och ditt Lönebesked.
Foto på Inger Lind

Inger Lind

  • 394 poäng 250 badge 2x thumb
Vad jag upplevt är att du inte kan göra detta själv. Utan den anställde får själv gå in o uppdatera sitt namn o sin mailadress. Vilket jag tycker är väldigt synd. 

Foto på angelicakjellin

angelicakjellin

  • 100 poäng 100 badge 2x thumb
Ja det ställer till det för mig. Jag kan inte justera eposten under anställda i löneprogrammet heller för att jag är ansluten till mitt lönebesked.
Foto på Christel

Christel

  • 5,618 poäng 5k badge 2x thumb

Om jag minns rätt, så är det två olika vägar att gå.
Om den anställde redan börjat använda mitt lönebesked och alltså loggat in första gången. Om personen sedan byter mailadress, så måste den anställde själv byta mailadress inne i sin inloggning.

Däremot om jag som löneadministratör lagt in fel mailadress (den anställde kanske lämnat fel..) så kan den ju inte logga in allas. Och då är det jag som administratör som kan gå in och ändra, online, inte i löneprogrammet. Men då har personen aldrig själv loggat in på den mailadressen.

Så det beror på när byte av mailadress sker. Visma får rätta om jag minns fel.
Foto på Christel

Christel

  • 5,618 poäng 5k badge 2x thumb
Ps namnet kan bara den anställde själv ändra, det är "låst" i löneprogrammet.
Foto på LindaW

LindaW

  • 148 poäng 100 badge 2x thumb
När man loggar in i Visma Online kan man istället för att klicka på Visma Min Lön, klicka på den lilla pilen uppe i högra hörnet och välja "Användare". Klicka på den användaren som det gäller och därefter klickar man på "Ändra e-postadress".
Foto på LindaW

LindaW

  • 148 poäng 100 badge 2x thumb
När man loggar in i Visma Online kan man istället för att klicka på Visma Min Lön, klicka på den lilla pilen uppe i högra hörnet och välja "Användare". Klicka på den användaren som det gäller och därefter klickar man på "Ändra e-postadress".
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

  • 7,274 poäng 5k badge 2x thumb
Hej,

När man har kopplat på en transaktionstjänst av något slag så att den anställde även finns registrerad på Visma online så går ej längre namn och mejladress att ändra i löneprogrammet.
Detta ska då alltid ändras på visma online / mina tjänster.

När man har loggat in med rätt behörighet och mejladress på mina tjänster har man under företagsnamnet uppe till höger en meny och där väljer man användare.
Då får man fram en lista med de användare och deras mejladresser som ligger kopplade till just detta organisationsnummer och kundnummer.

Nu kan man byta namn och mejl på de anställda. Om det inte går beror det på att denna person även ligger upplagd med samma uppgifter på även ett eller flera andra kundnummer hos oss på Online. Då kan endast den anställde själv uppdatera sina uppgifter.

Ser jag inte användare i menyn så beror det på att jag har loggat in med fel mejladress där jag har fel behörighet. Man måste ha behörighet administratör för att kunna se alternativet Användare.
@angelicakjellin vad jag kan se hos oss har du flera olika inloggningar, prova att testa med den mejl som är administratör hos er.

Återkom om du inte löser det.

Ha en fin dag!
/Cecilia
(Redigerad)