Ta bort och skriv ut - Mitt Lönebesked/Min Lön

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 12 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hur får jag bort mitt lönebesked från Vismas "servrar" efter leverans till mitt lönebesked? Jag tycker det personligen känns säkrare att få mitt lönebesked i pdf via mejl än att det ligger på Vismas servrar i all evighet, då har inte jag kontroll över mina uppgifter. Nu blir det inte tillåtet i och med GDPR. Har testat Mitt Lönebesked en månad nu men det känns inte som om jag FÅTT mitt besked utan bara ytterligare en app som jag inte får ut infomrationen ur.
Foto på Helena

Helena

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 1 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Sofia Johansson

Sofia Johansson, Moderator

• 4,396 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Helena!

Jag har undersökt detta lite och det fungerar såhär:

Först angående säkerheten och att ta bort beskeden.

Lönebesked som ligger på Mitt lönebesked kan raderas av den anställde om de loggar in på tjänsten på vismaspcs.se. Det går inte att radera via appen.

Lönebesked raderas med automatik efter 2 år.

Om en anställd slutar tas alla lönebesked bort från tjänsten.

När det gäller lönebesked via e-post så är det inte godkänt. E-post ska betraktas som vykort, dvs inte särskilt hemligt. Det är just detta problem vår app löser.

Det lagen har synpunkt på är att uppgift om sjukfrånvaro är hälsoinformation och den klassas som känslig personuppgift och ska ha ett starkare skydd än vanliga personuppgifter.

Här finns information om att ta bort lönebesked ur appen http://www.vismaspcs.se/visma-support/visma-lon-300/content/online-help/visma-stampla/mitt-lonebesked-nar-anstalld-slutar.htm

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen inför förändringarna :)

Ha en trevlig dag!

Mvh Sofia 
Foto på Christel

Christel

• 6,106 poäng 5k badge 2x thumb

En fundering på det du skriver. När en anställd slutar försvinner alla lönebesked. Men gör de det direkt?? Bör väl finnas där en tid åtminstone. Bör väl kunna se dem fram tills deklaration i alla fall, eller? Sedan får ju de allra flesta minst en lön efter att de slutat. Den måste de väl hinna se?

Jag är i startgroparna för att börja använda mitt lönebesked, men har inte börjat än.. Därför vet jag inte hur det fungerar än. Men hur är det med kontrolluppgiften, skickas den också ut med mitt lönebesked, eller fortsätter man skicka den mailvägen??

Foto på Helena

Helena

• 130 poäng 100 badge 2x thumb
Vi provar Mitt Lönebesked och en vill kunna skriva ut det och sätta in det i en pärm. Jag vill lägga det i min mapp på min dator i pdf-format. Hur får jag ut lönebeskedet ur appen? När försäkringskassan vill se lönebeskedet måste jag be arbetsgivare om ett på papper då?
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,162 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Helena,

När man väljer att använda appen Mitt lönebesked så har du en inloggning och samma inloggning har du till vismaspcs.se

Där har du då tillgång till samma tjänst. Har man även Stämpla så hittar man Mitt lönebesked under den symbolen annars står det enbart Mitt lönebesked när man har loggat in här.
Här kan man då välja att skriva ut sitt lönebesked.

/Cecilia
Foto på Christel

Christel

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Hur länge finns lönebeskeden kvar i Mitt lönebesked?.

Har förstått att lönebeskeden försvinner när någon slutar. (Vilket jag önskar att Visma ändrar..) Men det jag undrar nu är hur länge ligger de kvar i inloggningen för en anställd som fortfarande är kvar? Finns alla år kvar eller när rensas de?
Foto på Theodor Ahlström

Theodor Ahlström, Moderator

• 4,944 poäng 4k badge 2x thumb
Hej Christel, 

Som Sofia skriver ovan så finns lönebeskedet kvar i mitt lönebesked i 2 år om den anställde arbetar kvar, annars försvinner det när den anställde slutar. Har du ytterligare frågor får du gärna ställa dem här. 

Trevlig helg!
/Theodor 
Foto på Christel

Christel

Tack! Jag känner igen svaret.. men hittade det inte när jag letade.

Tycker fortfarande att det är galet att det försvinner direkt när någon slutat..