Ersättning för Modul utbildning - eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)


Hej,

 AB/ hemtjänst har fåttersättning från kommun för modul utbildning direkt på konto den 10 januari.
  1. Vilka kontonska användas?
  2. Ska jag registrera detta i år 2017 (pga det står "Mo. utb. HT 2017" som referens vid inbetalning) 
  3. Ska jag registrera det som kundfaktura (  jag har inte fått något underlag från kommun).
 Tack på förhand

MVH
Vladimir
Foto på Irina336

Irina336

  • 174 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på malin66

malin66

  • 1,616 poäng 1k badge 2x thumb
Har du något underlag som ni lämnat till kommunen och som de har använt som betalningsunderlag? Där t.ex moms framgick - I så fall tror jag det skulle kunna räknas som en slags kundfaktura - i alla fall är det ett verifikat. Alternativt kan du skapa en kundfaktura i efterhand för beloppet och matcha inbetalningen mot denna.  
Använder du faktureringsmetoden  eller kontantmetoden i din bokföring? Om du använder faktureringsmetoden så datera kundfakturan samma på förra året och matcha med inbetalningen på det datum den kommer in så kommer det att stämma, för då kommer det att finnas en kundfodran i bokslutet på motsvarande belopp så inkomsten hamnar på rätt år (2017) även fast det är betalt 2018. 
Om du använder kontantmetoden så är det nog enklaste att boka betalningen på det nya året. Om du av något skäl vill ha inkomsten på förra året får du först boka upp den som en kundfodran under 2017 och sedan boka bort kundfodran på det nya året. 
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 80,974 poäng 50k badge 2x thumb
1
Upplupen intäkt 1790 debet
Ditt intäktskonto i kredit
Per 171231 om intäkten hör till 2017.
I grunden finns väl en överenskommelse mellan dig och kommunen om ersättningen?
2
Ja
3
Se ovan

Mikael