Möjlighet att skriva in 100% bruttolön och sysselsättningsgrad - Lön 300/600

• 5
  • Idé
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Inte planerade
  • (Redigerad)
Jag vill ha möjligheten att på varje persons löneuppdatering skriva in bruttolönen som gäller för 100% arbetstid och sedan skriva in sysselsättningsgrad, och att visma sedan själv räknar ut deltidslönen. Detta pga att personer som går ner i tid har rätt att gå upp i tid igen och man därmed vill veta deras heltidslön utan att behöva räkna den manuellt. Plus att det är på detta som vi jämför lönen på alla personer, därav vill man kunna dra ut en lista på alla personer med deras 100% bruttolön.
Foto på towe

towe

• 182 poäng 100 badge 2x thumb
  • frustrerad

Publicerades för 2 år sedan

• 5
Foto på LW

LW

• 20,794 poäng 20k badge 2x thumb

Ja, det vore jättebra!

//L

Foto på Joakim Loden

Joakim Loden, Fd Testledare - Visma Lön

• 6,782 poäng 5k badge 2x thumb
Hej.

Tack för ert önskemål.

Detta är inget som är planerat att införa just nu. Vi är dock alltid öppna för att ändra vår prioritering om det skulle visa sig att många delar samma önskemål. Jag uppmanar därför andra att följa LWs exempel och plussa på samt skriva i den här tråden.
Foto på towe

towe

• 182 poäng 100 badge 2x thumb

Hej!

Kan du bekräfta nedan?

Towe, du kan ju ändra till heltidslöner i anställningsregistret och ändra formeln för löneart 1101 till Månadslön*SysselsättningsgradProcent.

Reservation: Jag har inte kollat om det blir fel semesterberäkning på deltidarna då. Beräkningen borde utgå från lönebeskeden och inte från registeruppgifterna, men man vet aldrig. Bäst att nån får bekräfta först.

Foto på Ludolf

Ludolf

• 2,504 poäng 2k badge 2x thumb
Towe, du kan ju ändra till heltidslöner i anställningsregistret och ändra formeln för löneart 1101 till Månadslön*SysselsättningsgradProcent.

Reservation: Jag har inte kollat om det blir fel semesterberäkning på deltidarna då. Beräkningen borde utgå från lönebeskeden och inte från registeruppgifterna, men man vet aldrig. Bäst att nån får bekräfta först.
Foto på Malin Kjellberg

Malin Kjellberg, Moderator

• 1,948 poäng 1k badge 2x thumb
Hej Towe och Ludolf!

Vid beräkning av semestervärden enligt vissa semestervillkor i programmet tar man hänsyn till sysselsättningsgraden den anställde har på sitt schema samt lönen i anställningsregistret. Något som sysselsättningsgraden även kan påverka är värde för sparade dagar samt semesterberäkning vid intermittent deltidsanställd. 

Lönen som står i anställningsregistret är även den som ligger till grund för olika sorters avdrag som sjukavdrag, föräldraledighet osv. Därför är det viktigt att det ligger korrekt lön i anställningsregistret på fliken 3.