Möjlighet till längre leverantörs artikelnummer - Administration

• 0
  • 7
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Först och främst, vore gött om förslag som postas här på forumet får lite bättre genomslag. Jag själv och "alla andra" postar och postar men det händer inte så mycket. Det leder tyvärr till att man börjar tappa intresset och ett annars bra initiativ från er sida blir lite meningslöst... Tro mig, jag förstår komplexiteten och att ni inte bara kan ändra efter minsta lilla vink. Men det tycks finnas många återkommande problem som inte förbättras och får den uppmärksamhet som de förtjänar!

Ett exempel på det jag beskriver ovan kommer här:
Jag behöver utrymme för att göra längre leveranstörs artikelnummer. Visa företag man arbetar med har artikelnummer som är nästan oändligt långa. För att nämna några stora företag med tusentals svenska kunder, där åtminstone några lär använda er mjukvara:
ABB - Väääääldigt långa artikelnummer
Siemens - Vääääääääldigt långa artikelnummer
Emerson - Vääääääääldigt långa artikelnummer

Det vill säga... Vismas kunder som arbetar med dom här företagen upplever alla samma problem!!!

Massor med utländska bamse företag använder också extremt långa artikelnummer, man kan nog sammanfatta det som att alla bamseföretag använder extremt långa artikelnummer. Att skicka inköpsordrar där halva deras artikelnummer syns är ganska pinsamt. Speciellt när de frågar "Whops, du har nog missat en del av artikelnumret" och man tvingas svara "Neeeeeej, jag har inte missat, det är bara mitt ekonomiprogram som inte har stöd för fler tecken"................

Det innebär också extremt mycket försämrad spårbarhet i framtiden, ifall man använder samma inköpsorder igen - då är ju inte artikelnumret komplett och den som tar emot beställningen kommer inte fatta någonting!

Forumet har flertalet trådar som beskriver samma problem och detta har inte åtgärdats ännu!

Foto på goranofredrik

goranofredrik

• 1,234 poäng 1k badge 2x thumb
  • grinig

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 7
Foto på Benny

Benny

• 1,578 poäng 1k badge 2x thumb
Instämmer med föregående talare. Benny
Foto på Helene Struthers

Helene Struthers, Product Manager

• 46,980 poäng 20k badge 2x thumb
Hej på er, stort tack för er input. 

Jag förstår frustrationen angående antalet tecken, inte minst ser vi det i den här diskussionen: https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/6soo0ttuelbfm

Som jag skrev där behöver vi göra väldigt stora insatser i produkten för att genomföra det ni ber om. Det krävs mer än en enskild åtgärd vid ett specifikt tillfälle och detta planeras över en längre tid. Målet är att det ska gå att ange fler tecken i framtida versioner och under 2015 har vi arbetat med att förbättra förutsättningarna för det. Även om arbetet inte syns på ytan ännu har vi med oss det i utvecklingen. 

Vad gäller vår önskemålshantering ser ni vad som är genomfört i Genomförda idéer och Lösta problem. Version 2015.2 resulterade i ett 40-tal förslag som genomfördes/åtgärdades helt eller delvis. 

Eftersom vi bevakar alla trådar i forumet ser vi och tar till oss alla kommentarer, så det här är en enormt viktig och levande kanal för hur produkten upplevs i det dagliga arbetet och det hjälper oss sätta planen på kort och lång sikt. Sedan är verkligheten den att vi har väldigt många idéer här på forumet som vi verkligen vill avsätta tid för och prioritera, men som får vänta till förmån för andra önskemål. Det jag ser i trådarna är att frustrationen för användaren kan upplevas lika stark oavsett om diskussionen i tråden varit igång i en vecka eller sedan vi startade forumet 2012, så det behöver inte heller vara antalet "röster" på idén som väger tyngst. Troligtvis kommer vi aldrig känna att vi genomför tillräckligt många önskemål i versionerna men vi kommer alltid göra vårt bästa att planera in dem över tid.
(Redigerad)
Foto på Mita Jonsson

Mita Jonsson, Moderator

• 30,694 poäng 20k badge 2x thumb
Hejsan!
Jag vill uppdatera den här tråden att från version 2018.7 kan du använda 40 tecken för fältet Leverantörens artikelnummer på fliken Inköp under Artiklar/Lager - Artiklar och tjänster. Läs mer i Versionsnyheterna »