Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Lotta_52
MEDLEM

Moms på hyrbil vid skada

Hej,

En anställd har haft hyrbil några veckor när leasingbilen har varit på verkstaden efter en viltolycka.

Nu har jag fått två fakturor, en från hyrbilsfirman och en från bilverkstaden.

Fakturan från hyrbilfirman; vi ska betala 25 % av dygns- och km kostnaden (försäkringsbolaget/verkstaden 75 %) samt 100 % av momsen. 

Får jag lägga hela momsbeloppet på konto 2641?

Fakturan från bilverkstaden; denna faktura avser endast momsen på reparationen.

Får jag lägga hela detta beloppet på konto 2641 då?

 

 

8 SVAR 8
Linnea Norden
ANSTÄLLD

Hej Lotta!

Om hela momsbeloppet är avdragsgill ingående moms så bokför du hela momsbeloppet på konto 2641.

//Linnea
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hmm.. när det gäller hyrbilen så är det väl bara halvt momsavdrag som gäller. Alltså samma som när man leasar en personbil. På rep gäller fullt momsavdrag,

Fd medlem
Inte tillämpbar

50% gäller på hyran
Lord__
MEDLEM

Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bokföra Momsflytt från Försäkringsbolag.

Hej, vår leasingbil i AB blev påbackad och vi fick en hyrbil under dagen den lagades.

Nu har det kommit en MABI faktura på 224kr och det står bland annat km kostnad 46,46kr Väg och miljöavgift 28kr

Sedan administrationsavg. 35kr
Summa exkl. moms 109,46kr 
Moms 25% 27,36kr
Momsflytt från F-bolag 87,58kr
Öresavrundning 0,41kr

Det står i en ruta också avdragsgill moms: 13,67kr

Hur bokför jag detta så det blir rätt? 
ollenillson
UTFORSKARE

Hej,
Skulle någon kunna vägleda om hur man bokför föregående inläggs transaktion? Vi har råkat ut för liknande fall. Tack! 
Vänligen
Olle

Hej!

 

Precis som det står tidigare i tråden så skall momsen som anges bokföras mot 2641 i debet och resten mot lämpliga kostnadskonton. Gäller fakturan även hyrbilskostnaden så är det viktigt att kolla om du har full avdragsrätt på momsen gällande hyran eller inte. Ett förslag på ovan information är följande:

 

1930/2440 med 224 i kredit

56XX/58XX med 123,13 i debet

2641 med 101,27 i debet

3740 med 0,40 i kredit

 

I detta förslaget så gäller kostnaden för hyrbilen och momsen på hyrbilen är 50% avdragsgill. Ett förslag på 56XX konto för detta är tex 5619 och ett 58XX konto tex 5820. Om fakturan innehåller andra avgifter än just för hyrbilen så kan du dela upp kostnaden mellan dessa två konton, i annat fall så kan du ta konto 5820 för hyrbilskostnaderna. 

 

Ha det fint!

Josefine

Hej Josefine!

Vill bara få det förtydligat. Om man har 50% avdragsrätt gällande moms på hyrbilen, så får man ändå dra av 100% av momsen gällande momsflytt från Försäkringsbolag. Dvs i detta fall 13,67 + 87,58 kr. Har nämligen en liknande faktura men högre belopp. 

Mvh Tina

Hej

Det stämmer att momsflytten är helt avdragsgill. Det är enbart momsen på själva bilhyran som man enbart får dra av halva momsen.

Önskar dig en fortsatt fin dag
Joachim