Sälja momsfritt inom Sverige - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej jag säljer till Destination Gotland och enligt nya momslagen 1 januari så skall det jag säljer till dom vara momsfritt.
Mitt problem är att jag skulle vilja ha en prislista som är momsfri för som i dag då måste jag gå in på varje artikel och ändra momskoden till en 0. Det tar tid när jag runt 20 rader med artiklar till 2-4 båtar i veckan.
alternativet är att jag kopierar alla artiklarna och och andrar på momsen, men med tanke på hur många artiklar jag har så är det inte alternativ + att jag får en dålig statistik på det viset.
Foto på Thomas Wallin

Thomas Wallin

• 336 poäng 250 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på MarieN

MarieN

• 6,514 poäng 5k badge 2x thumb

Är inte alla prislistor utan moms? Momsen kommer ju först på när man fakturerar..... hmhm

Och styrs av vad du har för inställningar på kunden.

/Marie

Foto på Ronnie Palmqvist

Ronnie Palmqvist

• 810 poäng 500 badge 2x thumb
Du ställer in kunden som momsfri. Kundflik 2 kryssa i rutan export så löser sig allting. Så har vi det när vi fakturerar STENA Line t.ex. Du måste också lägga in alla konton för export på dina konteringskoder på artiklarna
Foto på Thomas Wallin

Thomas Wallin

Problemer att det inte är export utan försälning innom sverige och enligt skattemyndigheten så skulle jag bokföra asom vanligt men inte skriva in någon moms på försälningen.
Foto på Thomas Wallin

Thomas Wallin

om jag har en palin strut art 500200 som jag säljer till en butik kund så använder jag  butiks kund listan där jag har satt priset till kunden.
Men det är artikeln som bestämmer vad det är för moms som skall betalas av kunden.
Men nu är det som så att jag har den här kunden som enligt lag skall få köpa in varor till deras båtar utan moms. då kan jag i ta sälja art 500200 för där säger artiken att det är 12 % moms.
i dag om man går in på prislistor så kan man ha med moms eller ex moms men tyvärr inte utan moms.
Foto på MarieN

MarieN

Ex moms = utan moms...

Är det när du fakturerar som problemet uppstår?

För i sådana fall så kan du när du gör fakturan ändra momskod på artikeln, alltså i fakturaläget i kolumnen momskod sätter du en 0:a.

/Marie

Foto på MarieN

MarieN

Nästa fråga Thomas, när du säljer till Gotland momsfritt - skall då denna försäljning redovisas på momsrapporten? Om Ja så måste du lägga ett eget försäljningskonto som redovisas på rätt plats i momsrapporten - typ som man gör vid omvänd skatteskyldighet. Bra att kolla upp.

/Marie

Foto på h-matson

h-matson

• 1,022 poäng 1k badge 2x thumb
Det är väl inte utan moms Thomas är ute efter utan med 0% moms. Men om artikeln bestämmer så behöver du nog lägga upp nya artiklar för att få det enkelt, för det skall ju vara försäljning på konto 3054 Försäljning Sv momsfritt. Jag har samma situation med försäljning till Sjöräddningssällskapet, men det är inte så ofta så jag ändrar manuellt vid faktureringen.
Foto på MarieN

MarieN

0% moms Är Momsfritt! Och kontot som du använder 3054 svarar ju på min nästa fråga. för det avgör vart det hamnar i momsrapporten. Och du ändrar vid faktureringen precis som jag föreslog till momskod noll som innebär ingen moms.
Tror med all säkerhet att detta är enklaste sättet att göra på.
/Marie
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,358 poäng 20k badge 2x thumb
Inte helt rätt. Momsfritt är momsfritt och det finns faktiskt fyra momssatser. 25, 12,6 och 0 %. Men nollan är sällsynt. Den smittar dessutom så att du som säljare, som det är i det här fallet, inte skall ta ut moms. Hur man skall redovisat det till Skatteverket det vete fasen. Vi hade en kund för måååånga år sedan som sålde inredning till båtar, där fick dom inte ta ut moms då kunden smittade säljare. Har alltså råkat ut för det en gång sedan 1989 då jag började i branschen.... men 0 % moms finns och det är inte samma sak som momsfritt då momsfritt även smittar dina egna inköp och du får inte lyfta moms på dom då du då kanske får sk blandad verksamhet. 
Foto på LW

LW

• 20,874 poäng 20k badge 2x thumb
Vad är det momslagen säger om Destination Gotland? Söker jag på "Destination Gotland" står det att priserna inkluderar 6% moms, så moms tar de ut. Handlar det inte om att du ska sälja inklusive moms istället för utan moms?
Foto på AccountantfromHell_singland

AccountantfromHell_singland, Champion

• 26,628 poäng 20k badge 2x thumb
I Skatteverkets broschyr så finns det här med 0 % moms med. Men det verkar ju konstigt att frågeställaren skall sälja momsfritt då det, som det verkar, är en helt vanligt varuförsäljning mellan bolag i Sverig. Så där vete katten om det inte skall vara moms.

Men om 0% moms så här står det så här (och det gäller så, som det verkar, tillbehör till själva farkosten. inte varor som dom skall sälja:

Fartyg, flygplan med mera
Försäljning, import, uthyrning och befraktning är momsfritt när det avser

skepp för yrkesmässig sjöfart eller yrkesmässigt fiske.

fartyg för bogsering eller bärgning.

luftfartyg (flygplan med mera) som ska användas av flygbolag som huvudsakligen bedriver internationell flygtrafik mot betalning.
Skepp är fartyg vars skrov har en längd av minst tolv meter och en bredd av minst fyra meter. Andra fartyg kallas båtar. Mer detaljerad information om befraktning finns på www.skatteverket.se/rattsligvagledning.
Momsfriheten gäller också reparationer, underhållsarbete eller annan tjänst som avser själva farkosten, till exempel upplåtelse av hamn för fartyg. Även delar, tillbehör eller utrustning till farkosten kan säljas momsfritt till ägaren eller till den som varaktigt använder farkosten.
Även fartyg för livräddning, del, tillbehör, utrustning och bränsle till sådant fartyg som säljs eller hyrs ut till Svenska Sällskapet för Räddning af Skeppsbrutne är momsfria. Detsamma gäller underhåll, reparation och annan tjänst som avser sådant fartyg eller del, tillbehör eller utrustning till sådant fartyg.
Foto på Thomas Wallin

Thomas Wallin

Den nya lag ändringen kom den 1 januari 2018
enlig den skall destination gotland ha moms fritt på det dom köper in enligt 3kap. 21 paragrafen a-b, 22 paragrafen ML för att dom går på öppna havet. Men dom skall ändå betala moms på det dom säljer.
Foto på Victor Magnusson

Victor Magnusson, Manager Team Onboarding

• 9,914 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Thomas,

Ser att du har bra dialoger igång med flera andra kunder. När det gäller vad du kan och inte kan göra i Visma Administration idag. Är det precis som du är inne på, som så att du behöver ändra momskoden på varje artikelrad om inte artikeln är ställd mot momskod 0. Vilket då innebär att du skulle behöva ha en unik artikel till Destination Gotland för att kunna göra en inställning i programmet på just artikeln att alltid ha momskod 0.

För att ställa in momsfritt på kundnivå, behöver man idag ha en bock om Export bockade på kunden, precis som ni också avhandlat tidigare i tråden.

Tack för din tanke och för tråden.

/Victor
(Redigerad)