Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsavvikelser Betalningsavvikelse - eEkonomi

Hej Visma Forum!

Jag har ett problem med ett avvikande belopp som jag ej hittat svar på i tidigare poster:

Jag har en korrigeringsverifikation där jag försökt att fixa en utbetalning som gick till momskontot istället för 2440 eller kostnadskontot:

Datumen ovanstående är också avvikande men jag har ej pillat på dem och Skatteverket kommenterade ej dem första gången vi skickade in rapporten.


Verifikation 2257 ser ut på detta sätt (levfakturan ser ut på ungefär samma sätt men har blivit löst med annan korrigeringsverifikation):


I korthet så är frågan: Vad är det som är tokigt med verifikationen, och hur rättar jag till det?

Eller är den ok eftersom avvikelserna tar ut varandra?

1 SVAR 1
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Emir,

 
 

Först tänkte jag beröra momsavvikelsen "Avvikande datum". Du finner svaret på vad det beror på i vår skrivna hjälp Avvikelser momsredovisning. Det behöver inte vara något fel eller något som Skatteverket pekar på men den varnar om att händelser i en redan låst momsperiod är skapade efter att man faktiskt bokförde momsredovisningen för den perioden.

 

Gällande Avvikande belopp varnar programmet om att något förmodligen är bokfört lite knasigt.

I detta fallet har du visat att du ska redovisa moms i ruta 20-24 då du angett konto 4056 men redovisat samma belopp som inköpet på momskonto 2647.

Detta konto har du dessutom lagt in två gånger på verifikationen, både i debet och kredit. Nu har du tre momskonton, två i debet och ett i kredit. 

Du skulle egentligen haft konteringen (till exempel) såhär om det var ett inköp från utlandet.

 

Själva leverantörsfakturan hade kunnat bokföras såhär:

 leverantörsfaktura.png 

När du sedan gör betalar fakturan via kassa- och bankhändelser kommer verifikationen automatiskt bli såhär:

kassa och bankhändelser.png 
Ovanstående händelser hjälper eEkonomi dig med om du väljer ett land som berörs av denna kontering, till exempel Tyskland.
 

När du skapar första fakturan till en leverantör inom EU får du även upp denna varningen av eEkonomi (för att hjälpa till med konteringen):

 inköp eu.png 

Programmet lägger alltså in konto 4056 åt dig och när du fyller i fakturabeloppet och sedan bara klickar enter, väljer plustecknet för nya kontorader eller tabbar läggs raderna för den in- och utgående momsen in och fyller även i beloppet. Beloppet som läggs in, och kostnadskontot, är förslag gällande inköp med 25% - är det andra behöver man manuellt lägga in det precis som bilden säger ovan.

 

I ditt fall har du använt konto 2647 i kredit istället för 2440 leverantörsskulder som alltid läggs in automatiskt på leverantörsfakturor när man skapar dem i programmet.

eEkonomi är verkligen smart på det sättet, hjälper dig med hela konteringen när det kommer till alla sådana här händelser 🙂 

 

Om det är inköp av varor från utlandet, eller inköp av vissa tjänster i Sverige med omvänd skattskyldighet (se bild nedan), hade jag rekommenderat dig att korrigera allt enligt de händelserna jag visat bild på. 

 verifikation.png 

Nu har du visat för mycket på momsen istället som en leverantörsskuld och även gjort betalningen från ett momskonto istället för från 2440 leverantörsskuld).

 
 

Hoppas detta gav dig lite mer kött på benen hur det bokförs. Du kan läsa mer om konton vid inköp inom och utanför EU i vårt forum också. 

 

/Sofia