Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsbefriad verksamhet med säte i Österrike - eEkonomi

Hej,

Vi skall fakturera en kund som har säte i Österrike. Kunden är har momsbefriad verksamhet. Hur gör jag när jag skapar fakturan så den bokförs rätt och det blir rätt i momsrapporten?

Hälsningar,
11 SVAR 11
Pacsac
CHAMPION

Är det gods som lämnat Sverige så är det "momsfri" försäljning om köparen kan ange ett giltigt VAT nummer.

Rätt ifyllt "momsnummer" på kunden ger rätt kontering på fakturan.


Fd medlem
Inte tillämpbar

Det avser försäljning av tjänst till momsbefriad verksamhet i annat EU land. Vilka konton skall försäljningen hamna på? Hur skall försäljningen vara med i momsdeklarationen och i periodisk sammanställning?

Ursäkta mycket frågor..!

Tack,

I kundregistret hanteras kunden (svensk, EU, ej EU)

I artikelregistret hanteras det som faktureras (vara, tjänst)

Om fakturering sker i eEkonomi så blir momsdeklarationen och periodiska sammanställningen rätt.

Men redovisning av försäljningen till EU (i SEK) ska ske i ruta 39 i momsdeklarationen

I periodiska sammanställningen skall det sammanlagda värdet redovisas (för aktuell period) för varje VAT-nummer (kund)


Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja men efter som kunden är momsbefriad och således inte har ett VAT-nummer blir väl detta fel i både deklarationen och sammanställningen, eller?

Om man inte har org nummer på kunden så blir det moms på fakturan i eEkonomi

Om nu kunden är momsbefriad i Österrike hör egentligen inte hit. Men enligt Skatteverket skall den man fakturerar utan moms vara en rörelse.

Skatteverket:

" Först måste du avgöra om den du säljer till är en beskattningsbar person eller inte. Med beskattningsbar person menas i de flesta fall ett företag. Som beskattningsbar person anses här inte bara företagare som bedriver momspliktig verksamhet utan alla som bedriver ekonomisk verksamhet oavsett om denna är momspliktig eller inte. En tandläkare, vars verksamhet inte är momspliktig, anses därför vara en beskattningsbar person. Även företag som inte är skyldiga att betala moms på grund av det egna landets regler om undantag från momsplikt för småföretagare är beskattningsbara personer. Alla juridiska personer (till exempel aktiebolag, föreningar, stiftelser, myndigheter och kommuner) som är registrerade för moms är också beskattningsbara personer, oavsett om de bedriver ekonomisk verksamhet eller inte.

Ett VAT-nummer (momsregistreringsnummer) ska i normalfallet vara tillräckligt för att du som säljare ska kunna utgå från att köparen är en beskattningsbar person "


Hej!

Du måste fakturera med moms då kunden inte har rätt till momsavdrag. Det är samma sak som att sälja till en privatperson om de inte har ett VAT-nr! 🙂

Hoppas detta hjälper dig!

Mvh

Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100

är kunden en "beskattningsbar person" enligt Skatteverket så kan man fakturera utan moms

Men den har inget VAT-nr så då kan man inte ta upp det som försäljning till eu. Nu har ju Annika skrivit flera gånger att kunden inte har något VAT-nummer. 

Försäljningen hanteras som en vanlig svensk försäljning med moms. Ingen periodisk sammanställning och bara i ruta 5 på skattedeklarationen precis som all annan försäljning.

Mvh
Lovisa
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack!!!

Jag har en följdfråga på detta. När jag fakturerar med svensk moms på fakturan till kunden (utan VAT nummer, med momsbefriad verksamhet) skall, om jag förstår rätt, själva fakturan till kunden inkludera momsen.

Kommer kunden betala beloppet ex eller ink moms? Hur blir det med momsen i kundens perspektiv.

Vänliga hälsningar,
Annika
Fd medlem
Inte tillämpbar

Stort tack!!!

Jag har en följdfråga på detta. När jag fakturerar med svensk moms på fakturan till kunden (utan VAT nummer, med momsbefriad verksamhet) skall, om jag förstår rätt, själva fakturan till kunden inkludera momsen.

Kommer kunden betala beloppet ex eller ink moms? Hur blir det med momsen i kundens perspektiv.

Vänliga hälsningar,
Annika

Kunden ska betala inklusive moms.

Momsen blir en kostnad för kunden.
Med vänlig hälsning

Lovisa Ljungvall
4L Ekonomi
0522-650100