Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsbefrielser - eEkonomi

Hej!
jag ska fakturera mina kunder och, det är en momsbefrielse enskild firma.
Min fråga är, behöver jag göra några inställningar från början i Visma eEconomi eller knappar jag moms kod för varje faktura? Vilken kod ska jag välja? Hur ska kunden dra momsen?
tex till en försäljning på 1000kr, hur ska konteringen se ut?
Tack på förhand!
Vänligen,
Mihaela
3 SVAR 3

Det bör finnas ett försäljningskonto (30xx) som är momsfritt. Bäst är om du lägger upp en artikel/tjänst som är momsfri och kopplad till rätt konto. Då slipper du strula. Kan inte eEkonomi men det bör finnas där. En nyfiken fråga, vad säljer du för tjänst om den är momsfri? Finns ju inte så många som är det förutom möjligen vård... och uthyrning bostad... Du behöver inte svara på det om du vill... Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det är redovisning/bokföring och när man fakturerar inte mer än 30 000kr då får man automatisk momsbefrielse. Är det så att när jag skickar fakturan till kunden då skickar jag utan utgående moms och ingen ingående moms ska registrera i bokföringen?
Elle ska jag köra som vanligt och det är bara att inte redovisa momsen?
Tack för svaret!
Mvh,
Mihaela

Aha. Du kör så. Men då kunderna har moms så är det ju bara du som "förlorar" på att köra momsfritt. Du får ju inte lyfta moms på några som helst kostnader och du bör ju ha några sådana. Samt att du begränsar dig till dom 30 000 kr. För kunderna har det ju ingen betydelse då dom lyfter momsen... Borde ju vara fördel för dig kan jag tycka...