Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsbetalning till Skatteverket - eEkonomi

Hej, Jag ska bokföra april-sept ikväll... När jag bokfört mina kundfakturor har utg moms bokats på 2611 i kredit via bankhändelsetjänsten (debet företagskto). Nu när jag ska redovisa kvartalsmomsen - vilket konto ska jag boka momsbetalningen mot? Skattekontot har inga saldon på sig och jag hittar inga andra momskonton jag kan välja.. Var kan jag förresten se saldot på mina balanskonton? Tack, Linda
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ta ut ett kontoutdrag på 2611 fram till sista september (brytpunkten för momsen)

tag sedan ut ett kontoutdrag på 2641 (leverantörsmomsen) per sista september (brytpunkten för moms från leverantörsfakturor)

Sedan går du till funktionen för verifikationer och skapar en ny verifikation per den sista september:

2611 + summan av momsen 30/9 för kundfakturorna (som nu blir noll)
2641 - summan av momsen 30/9 för leverantörsfakturorna (som nu blir noll)

Differensen däremellan skall upp mot 2650 och den summan ska betalas ut.

När du betalat ut momsen till SKV, blir summan av kardemumman följande:

1930 - betalat momsbelopp
2650 + bortbokning av momsen


Det ser däremot ut som om du liggen en momsperiod efter, om du inte gjort momsen för kvartal två. Du måste göra samma grej som ovan med det kvartalet.

Med vänlig hälsning Lena

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej och tack för svar!

Jag startade mitt bolag i våras och är momsregistrerad fr.o.m april. Ser det OK ut utifrån det?

Jag tog igår genvägen att inte boka via 2650 utan mina tidigare momsbetalningar direkt från 2611 och 2641 mot 1930. Är det OK?

Mvh Linda

Det är nog egentligen ingen genväg som gör det enklare. Använd momsrapporten som finns till hjälp så får du samtidigt en koll att summorna är riktiga och hjälp med konteringen.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nä, och sen är momsen fördröjd 1,5 månad också. Någonstans blir det tokigt liksom.
KjellP
CHAMPION

Nu har du inte gett någon information om vilket bokföringsprogram du använder.

Jag känner till hanteringen i Administration, och jag förutsätter att det sker på ett liknande sätt i eEkonomi. Det finns enklare sätt att få fram uppgifterna.

Under fliken rapporter finns funktionen momsrapport, klicka på den och välj period. Sedan räknar programmet ut och konterar momsredovisningen.

Saldot på balanskontona får du fram genom att välja "balansrapport" under samma flik.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Och är det något "fel" i bokföringen på momsrapporten som Kjell pratar om så dyker de upp i "att kontrollera", längst nere till höger 🙂