Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsdeklaration

Hoppas nån kan hjälpa mig med följande: Vi har ett nystartat aktiebolag och i momsdeklarationen för vårt företags första kvartal april-juni, redovisade vi en momsfordran eftersom vi haft större lev.skulder än intäkter. Vårt bg-nummer hann inte bli registrerat hos SKV innan de gjorde en utbetalning 21 juli. De hade visst bråttom eftersom jag trodde utbetalningen skulle ske först när momsdeklarationen skulle vara inne i mitten av augusti. I vilket fall skedde utbetalningen med en avi som jag sedan fick lösa in på vår bank.

Nu undrar jag om jag bokar utbetalningen från skattekontot som skedde 22/7 på konto 1630 kredit och 1650 debet för att sen när jag satt in pengarna på vårt bankkonto kreditera konto 1650 och debitera konto 1940 (Företagskontot)?

4 SVAR 4
Fd medlem
Inte tillämpbar

mitt förslag är att du bokar först insättning av moms på skattekontot 1630 debet och momsfordran 1650 kredit, och utbetalningen från skattekontot 1940 debet och 1630 kredit, då hamnar det i kronologisk ordning
Anita F
Fd medlem
Inte tillämpbar

Pengarna sattes in på vårt företags bankkonto 2 augusti. Bokar jag enligt ditt förslag så registreras inte utbetalningen från Skattekontot när det faktiskt skedde, 22 juli, men det kanske inte har nån betydelse? Det var det jag funderade på: Hur jag bokar utbetalningen 22 juli från Skattekontot.
Fd medlem
Inte tillämpbar

i liknande fall brukar jag ha som transaktionsinfo datumet när pengarna sätts in på banken, i det här fallet D 1940, 2016-08-02, och ha med i en s k avstämning av bankkontot som kommande insättning
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ok, tack!