Momsen har inte registrerats på ex antal fakturor - eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Ett antal kundfakturor i mars-april 2018 har inte fått momsen registrerad. Det är artiklar som har momskod med 6% alt 25% i moms (05) och dessa transaktioner har inte fått någon moms registrerad. Däremot så har utskriftsfakturorna fått en extra rad där det står Moms SEK med rätt momsbelopp. Men raden ovanför Moms (25%) där står det 0.00.
Hur ska jag rätta dettta?
Det går inte att kreditera då systemet numera räknar ut rätt moms 
Jag har Visma eEkonomi Smart.
Foto på Lotta

Lotta

• 160 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 4 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,440 poäng 4k badge 2x thumb
Blev totalbeloppet rätt bokfört som kundfordran? I så fall är hela beloppet intäktsfört och du får göra en manuell verifikation och föra om momsbeloppen debet intäktskontot, kredit 2611 eller vilket momskonto det borde varit.
Foto på Lotta

Lotta

Ja, totalbeloppet blev rätt. I momsavvikelserapporten kommer alla dessa verifikationer upp. Dessa kommer väl alltid synas där även om jag gör manuella verifikationer?

Foto på Annica

Annica, Champion

• 4,440 poäng 4k badge 2x thumb
Ja men om du gör rättelser kommer ju ev diffar att ta ut varandra och då spelar de ingen roll. Bäst för uppföljningens skull är omdu kan göra korrigeringsverifikationer direkt mot de felaktiga.
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,444 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Lotta,

När dessa händelser kommer upp i din momsrapport som avvikelser står de med avvikande belopp eller avvikande datum då?
Och om det är avvikande belopp hur ser det under redovisad moms och bokförd moms?
Om du inte har nåt emot det så får du gärna lägga in ett skärmklipp på hur det ser ut.

/Cecilia
Foto på Lotta

Lotta

Det står avvikande belopp, dvs det belopp som momsen borde varit. 

Foto på Lotta

Lotta

(Redigerad)
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,444 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen,

Tack så mycket för underlagen. 
Jag har kikat på dem men känner att det är mer vi vill se.
Därför kommer jag eller nån kollega försöka få kontakt med dig under dagen.

Hoppas det är okej

/Cecilia
Foto på Lotta

Lotta

Det går bra och det är lite panik då jag behöver kunna momsredovisa innan den 26/2 och jag har provat ett antal sätt för att korrigera detta men inte hittat något sätt.