Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

jb98__
UTFORSKARE

Bokföra momsfordran

Efter årliga momsredovisningen fick jag en momsfordran som jag bokat om med 2650/1630.

Skatteverket kommer inte att utbetala denna fordran eftersom det löpande ligger inbetalningar registrerade på firman. Löneskatter m.m.

Hur ska jag bokföra detta så att jag får få tillgodogöra mig denna fordran på företagskontot?

3 SVAR 3
sivlai
MEDLEM

Du kan inte trolla med bokföringen och på det sättet få tillgång till pengarna. Du ska inte boka om denna fordran förrän du redovisar den till skv, oftast i februari. I bokslutet ska denna fordran ligga kvar och jag tycker det är enklare att lägga den på 1650, men det avgör du själv. När du redovisar denna momsfordran till skv bokar du 1630/2650 el 1650. Sen betalar skv ut beloppet om du har ett överskott på skattekontot som inte ska kvittas mot andra skatteskulder. Då bokar du 19XX/1630.

Tack Laila för svaret.

Men jag har redan redovisat momsen till SKV.och har därefter bokfört från 2650 till 1630. Som jag ser det kommer aldrig överskottet på skattekontot att kunna utbetalas eftersom det nästan aldrig kommer att finnas 0 beslutade skatter eller avgifter på skattekontot.(löpande beslut om löneskatter och sociala avgifter)

Programmets lönedel gör ju detta med automatik. Kan ett sätt vara att överföra en mindre del från företagskontot till skattekontot eftersom en summa redan finns där(momsfordran) och hur bokför jag det i så fall?


En överföring till skattekontot bokförs som Laila skriver ovan:
1930 Kredit
1630 debet

Du bokför det belopp som faktiskt överförs, så om du väljer att överföra en mindre del bokför du bara det belopp som faktiskt överförs.