Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsfritt bolag ska fakturera koncernbolag - Administration

Vi är flera företag som sitter på samma kontor men det är bara ett av företagen som betalar hyran. Samtliga företag är momsfria och jag undrar hur vi ska göra om vi vill dela upp hyreskostnaden på alla bolagen, två är inom samma koncern? Kan jag skicka en faktura utan moms på en del utav hyreskostnaden?
6 SVAR 6
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja
Det blir rätt
Mikael

Men tänk då på att ni inte får lyfta momsen på den delen av hyreskostnaden som ni fakturerar vidare utan moms inom koncernen. Man får ju inte heller ta ut moms på hyran av en icke momspliktig hyresgäst vilket dels ställer till det för hyresvärdar i första ledet men även för dom som hyr ut i "andra hand" vilket det här då blir.
Intressant fråga är också vem eller vilka som har hyreskontrakt. För om hyresvärden har kontrakt även med dom utan moms så får han inte lägga på moms på den delen av hyran... och han får då därigenom inte lyfta moms på de direkta kostnaderna på de delarna av lokalerna och inte heller på de delar av gemensamma kostnader som avser de delarna av lokalerna. 
Krångligt? Absolut! Gör folk fel? Självklart! 
Har fastighetsägare som kunder som då väljer att tacka nej till t.ex. föreningar eller loppisar då dessa inte är momspliktiga. Lycka till!
Fd medlem
Inte tillämpbar

Vilken moms?

Mikael

Ahh. du tänker så;-) Så där går det när man läser med ett öga och gör något annat med det andra. Förutsättningen är alltså att det redan är momsfri hyra, vilket det då förhoppningsvis är. Och hyra är ju momsfri i grunden... bra där... Nu får jag väl försöka fakturera klart innan Visma stänger ner .... 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Prova Adm 1000

Ett kanonprogram


Mikael

Kör Adm 2000 men med tanke på hur det beter sig när det inte får kontakt med Visma, laggar och jäklas, så är det väl bäst att bli klar ikväll. Har mitt eget moln i källaren liksom... Skulle applådera en hel vecka om man kunde få en offlineknapp i Adm, ja i alla lokala program faktiskt, så att man slapp sitta å vänta på att programmet får kontakt. En kontakt som är helt jäkla onödigt. Kör med byråstöd och hela paketet och har man många program igång och mina sidor ligger nere då är det nära till utbrott....