Momskoder i kontoplan - Administration

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Får inte ut försäljningssumman i momsrapport, momsen stämmer,  men jag kanske inte har rätt kod i kontoplan???
Foto på tjatmaja

tjatmaja

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
  • stressad

Publicerades för 3 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,790 poäng 20k badge 2x thumb
Vad är det för momskod som inte blir rätt?
Vilket konto är det som inte kommer med i rapporten?

Davor P
Foto på tjatmaja

tjatmaja

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
Ok Viktor löste !! Hade fel datum på momsrapporten. Istf år , månad och då blir det fel. Man blir "blind " ibland. Tack Viktor men jag gillar inte chatt det tar sån tid, det enda en "pensionär " har ont om!!!!
Foto på LW

LW

  • 20,874 poäng 20k badge 2x thumb
Har du tittat på kontona du använder? I så fall ser du om det är rätt eller fel. Momsen syns ju alltid, men är inte kontona kopplade till momsen blir det ju inget bra...
Foto på tjatmaja

tjatmaja

  • 110 poäng 100 badge 2x thumb
det är försäljningskontona, dvs 30-konton. 
Foto på Davor P

Davor P, Champion

  • 26,790 poäng 20k badge 2x thumb
Gå in under BOKFÖRING - KONTOPLAN

Bläddra dig ner till "30-kontona" i listan och se efter så att du har rätt MOMSRAPPORTKOD på respektive konto.

Det bör vara följande koder:

05 - Full moms 25%
05 - reducerad moms 12%
05 - reducerad moms 6%

För att ändra en eventuellt felaktig momskod dubbel-klickar du på det konto du vill ändra inställningarna på och ställer in rätt kod för kontot i frånga.

Davor