Momskoderna saknas efter export från Administration till eEkonomi

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 8 månader sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej. Jag exporterade bokföringen från Visma 1000 till eEkonomi. Kontona kom med men inte inte momskoderna på kontona. Hur gör jag för att få med dom?
Mvh Daniel
Foto på Daniel Johansson

Daniel Johansson

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 8 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Cecilia Towner

Cecilia Towner, Moderator

• 9,110 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Daniel,
Jag antar att det enbart är momskoderna på de importerade verifikationerna som saknas och inte på bokföringskontona  överlag.

Kolla gärna detta under Inställningar - Kontoplan och sök på ett konto med momskod tex 2641.

Gällande dina importerade verifikationer så är frågan, vill du ha momskod på alla dessa?  För då kommer programmet vilja ta med dem när du gör nästa momsredovisning.
Annars gör man bara så att man korrigerar momskoden på de verifikationer som det behövs på genom att gå via Bokföring - Verifikationer - Åtgärder - Korrigera momskod

Om det blir momskod eller beror på vilken fil man tar ut från sitt Visma Administration 1000, så här står det när man väljer att importera en fil till eEkonomi:
En fil av typen 4E innehåller alla bokföringstransaktioner och används t.ex. om du vill flytta över bokföringen, från ett program du arbetat med tidigare, till Visma eEkonomi. Du känner igen en SIE 4E-fil genom att filändelsen är .se.

En fil av typen 4I innehåller färre bokföringshändelser och används t.ex. då du vill föra över verifikationer från ett löneprogram eller bokslutsprogram till Visma eEkonomi. Du känner igen en SIE 4I-fil genom att filändelsen är .si

Transaktioner, från en SIE 4I-fil, på konton med momskod kommer att momskodas enligt kontots momskod.

Antingen åtgärdar du nu de verifikationen som behövs genom att ge dem en momskod eller så gör du en omstart under Inställningar - Företagsinställningar - Grunduppgifter - Starta om och läser in en ny korrekt fil.

Ha en fin dag!
/Cecilia