Momskontroll - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej,

Då jag är helt ny på detta och ingen på jobbet idag som kan hjälpa mig.

Momsen ska in på måndag och idag är min första dag efter semestern så behöver jag snabb hjälp.

Har avvikelser på momskontrollen som jag inte förstår vad jag ska göra med eller hur jag rättar.

Foto på beata

beata

• 910 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 4 år sedan

• 0
  • 1
Foto på SCB

SCB

• 2,242 poäng 2k badge 2x thumb
Hej, Du har ju verifikationsnumren, har det gjorts någon omföring av arvodesintäkter på dessa verifikat? Eller har det fakturerats utan moms? Kolla bokningen på verifikaten.
Foto på Hazhar

Hazhar

• 294 poäng 250 badge 2x thumb

Hej

Gå in på verifikationsnummer A532 (Dubbelbetald faktura 847) och kontrollera konteringar. Samma ska du göra med verifikationsnummer A574 (Tillbakabetalning av faktura 657).

Det kan vara bra om du skickar en bild på själva verifikationer då kan man se var står felet.

Med vänlig hälsning

Hazar

Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

• 1,958 poäng 1k badge 2x thumb
Hej, Jag brukar börja med att ta fram en kontoanalys av 2611 utg. moms samt 2641 ing.moms och se så att det är bokfört rätt. Skulle sedan något vara fel bokfört kan du göra en manuell bokföringsorder med justeringen. Brukar även stå vilken verifikation avvikelsen gäller och då kan du klicka in dig på den för att det är rätt bokfört.

Kanske lite hjälp iaf /Carina
Foto på beata

beata

Så här ser de ut.
Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

Hej igen,

Verkar endast vara ver:A574 som ställer till det, A532 och A533 tar ut varandra. Är det endast det som har hänt under hela momsperioden? För det ser ut som om ni har ett negativt värde på den utg.momsen och heller ingen ing.moms?
Foto på beata

beata

hm nee detta är bara avvikelsarna eller hur menar du? dessa har jag inte lagt någon moms på. Så det är bara a574 som jag ska göra nåt med?
Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

Tror men bara tror att du har någon form av automatik på dina konton som gör att det räknar ut momsen automatiskt. Svårt att säga bara genom att se dessa bilder, tyvärr.
Tror det räcker att korrigera A574 , svårt när man inte ser helheten.
Foto på beata

beata

förstår det. Men vad är det som ska korrigeras?
Foto på Carina Lindholm

Carina Lindholm

Bara så att säga nolla den verifikationen så det försvinner från moms kontot. Sen kan du vid avstämningarna kolla så att bank stämmer mfl. För att se vart det borde bokförts.
Lycka till!
Foto på SCB

SCB

Har inte tittat så noga men dubbelbetalningar behöver du inte boka på något omsättningskonto, de tar du på bankkonto och exempelvis ett observationskonto.
Foto på SCB

SCB

A574, hur har den bokats när den blev dubbelbetald, det verkar inte som att den tas ut av någon annan verifikation. Det verkar som att konto 2420 har en momsrapportkod på sig, kan det vara så? Använd ett observationskonto istället.
Foto på beata

beata

Då jag är helt ny på själva bokföringsdelen och har vanligtvis två hjälpredor som hjälper mig så är jag helt borta på vad jag ska göra. Vad menas med observationskonto? Och hur gör lägger jag in det på det kontot?
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 93,096 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

Enligt momskontrollen har du redovisat en omsättning men inte någon utgående moms. Jag antar att det är konto 2420 som ligger med en Momsrapportkod. Det ser du under Bokföring - Kontoplan.

Gäller detta förskottsbetalningar från dina kunder så kanske momsen redan ligger vilande på till exempel konto 2618? Om den gör det kanske en ombokning från 2618 till 2611 gör susen.
Vi förskottsbetalning så ska momsen normalt sett redovisas vid betalningstillfället och inte vid själva faktureringen.

Lättast är att kontrollera hur ni har hanterat detta tidigare.

/Anna
Foto på SCB

SCB

Det blir tungt för dig att göra detta om du inte kan bokföringsdelen. Du behöver föra om den felaktiga inbetalningen, den ska gå in på ditt bankkonto på Debet och sedan får du hitta ett lämpligt motkonto. Men ta ett 20-konto som inte är omsättningsgrundande för det är det som gör att det blir fel. När du betalar tillbaka pengarna till kunden så ska transaktionerna ta ut varandra. Men jag vet inte om det är den enda diffen du har.

Eller skicka in momsdeklarationen som den är och betala och gör sedan en rättning nästa vecka, kan det vara något? Den borde ju gå idag i alla fall, den 17/8 är ju på måndag...

Foto på beata

beata

Kanon tack för all hjälp! uppskattas verkligen!

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.