Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Magnus
MEDLEM

Momsrapport under rapporter - eEkonomi

Ursäkta om denna info finns någon annanstans men har sök och inte hittat nåt svar. Kommer från en gammal version av Visma bokföring. Under rapporter där kunde man enkelt få ut en momsrapport mellan vilka datum man ville. Nu i eEkonomi Smart så finns ingen momsrapport alls under Bokföring / Rapporter. Och går man under Bokföring / Momsredovisning så verkar det vara till för att bokföra momsen enbart. Var får jag ut en Momsrapport nånstans?

 

Innehållet i tråden är verifierat av Visma Spcs 23-05-11

8 SVAR 8
Bertil73
MEDLEM

Du får helt enkelt ut den via Bokföring->Momsredovisning. Där ser du allt och kan kolla att det stämmer för att sedan bokföra och få ut rapporten du ska rapportera till skv. Du får även ut en fil som du kan importera när du ska deklarera momsen elektroniskt. Så sett finns det ju ingen anledning att skriva ut något förrän du måste.
Magnus
MEDLEM

Finns ingen rapport att få ut där. Man får upp alla siffror men bara en Bokför eller Avbryt knapp. Jag vill ju inte bokföra det just nu. Men jag ser ju iaf hur det ligger till. Vill ha lite pejl på hur mycket kosing man är skyldig staten så man inte hamnar i likviditetsproblem mot slutet av året.
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej Magnus! Jag är med på vad du är ute efter.

Den funktion jag tänker hjälper dig är att du kan kika under Bokföring - Transaktionsanalys - och söka på dina momskonton under en viss period för att se hur det ligger till. 
Alternativet är att du under Bokföring - Rapporter - tar ut en Huvudbok på dina efterfrågade momskonton. 

Annars är det mycket riktigt så att du endast kan ta ut en momsrapport under Bokföring - momsredovisning, när momsredovisningen väl är bokförd.

/ Linnéa

Nu kan man inte titta på siffrorna under Bokföring - Momsredovisning. Förut då man klickade nej på frågan om att "Bokföra obetalda kund och leverantörsfakturor" fick man upp siffrorna och kunde även klicka på länkarna till de fel som den hittat.
Nu blir det bara helt grått.

Innan man klickar på nej så ser man siffrorna och att det finns fel bakom rutan men det vore fint om man kunde få upp denna sida utan frågan och utan möjlighet att bokföra typ: "Visa momsredovisning". Alltså samma sida fast med bokför knappen grå (så man inte bokför av misstag 🙂 )

Jag vill ju gärna fixa felen som finns redan nu men klurigt då jag inte får klicka på länken till de verifikat som ev. har nå problem.

Hej!


Om du går till Bokföring - Momsredovisning - klickar på Ny momsredovisning uppe till höger - vad har du för momsperiod vald längst upp? 


Som exempel, om du bokför moms månadsvis så ska allt som du har bokfört i programmet under oktober månad, genom fakturor eller manuella verifikationer, där det finns bokföringskonton med kopplade momskoder. Beloppen i dessa verifikationer kommer att finnas i rutorna inne på momsredovisningen för oktober. Du kan även klicka till höger om varje ruta för att se exakt vilka verifikationer som har påverkat beloppet i rutan. Om programmet anser att någonting är felbokfört, gällande belopp eller datum, så kommer det stå att du har verifikationer att kontrollera längst upp på sidan. 


Du skriver att det har blivit helt grått.

- Finns det inga belopp i någon ruta inne på momsredovisningen?

- Har du valt rätt momsperiod längst upp på sidan?


Skulle du istället vilja göra sidan Ny momsredovisning som en rapport där man inte har möjlighet att bokföra utan enbart se saldona som finns i varje ruta? Återkoppla gärna gällande det i så fall, för det skulle vi nog få ta in som ett önskemål.


I nuläget får du antingen göra som Linnéa skriver ovan, att du gör en transaktionsanalys på dina momskonton för att se vad som är bokfört på dem under en period eller så kan du direkt se vilket belopp som ligger i vilken ruta genom Ny momsredovisning, men då finns som sagt knappen för att bokföra det där.


Tanken är att du bokför din momsredovisning direkt i eEkonomi, skapar en fil från programmet och sedan läser upp filen på Skatteverkets hemsida. Du kan kika på filmen Skapa momsredovisning i Visma eEkonomi för att se hur tanken är att det ska hanteras i programmet. 


Återkoppla gärna i tråden om jag missförstod dig i något eller om det är något mer du undrar över.
/Theodor

Kör med kontantmetoden och årlig moms. Det första som händer om jag klickar på Ny Momsredovisning är att jag får välja period och sedan ploppar det upp en dialogruta med frågan "Bokföra obetalda kund och leverantörsfakturor?". Om jag svarar nej på denna så försvinner alla siffror som jag ser bakom den och hela formuläret blir grått. Så blev det inte förut. Kan tyvärr inte säga då ändringen hände.

Det jag vill åt är att kunna ha koll på vår moms över hela året men speciellt mot slutet av året så vi inte spenderar pengar som inte är våra. Samt kunna korrigera eventuella fel som programmet hittat åt mig i förväg.

Bertil73
MEDLEM

Om du skriver ut rapporten Balansräkning så står momsen specificerad som en kortfristig skuld. Där ser du aktuell summa som du ska betala in i moms. Om det nu är den summan du är ute efter att ha koll på?
My Janhall
ANSTÄLLD

Hej Magnus, 

Denna funtionen har vi alltid haft. Detta är för att man vid räkenskapsåret slut ska bokföra sina obetalda kundfodringar och leverantörsskulder när man har kontantmetoden, detta gör alltså programmet åt dig om du klickar på Ja. Då du har årsvis momsredovisning och kontantmetoden så går det tyvärr inte att gå via just Momsredovisning när du vill stämma av. Du får istället göra som min kollega Linnea har skrivit längre upp i tråden.  Bokföring - Kontoanalys (transaktionsanalys som det hette tidigare) - och söka på dina momskonton under en viss period för att se hur det ligger till. Eller om du går till Bokföring - Rapporter - tar ut en Huvudbok på dina efterfrågade momskonton. 

Eftersom du inte har fått upp denna ruta tidigare så vill jag dubbelkolla en gång till vilken momsperiod du har lagt in i programmet. Om du går till InställningarFöretagsinställningar Bokföringsuppgifter så kan du se det brevid Momsperiod. Har du valt fel där så är det även där du ändrar så rättar sig programmet efter det istället. Jag funderar nämligen på om du har valt kvartal t.ex och tidigare kollat på kvartal 1,2 och 3. Då dyker inte denna ruta upp utan kommer först när man ska göra sista momsredovisningen för året, kvartal 4 som du kanske kollar på först nu då. 

Hoppas detta löser din fundering, återkom gärna annars.
Ha en fin dag! 
/My