Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsrapportering

Visma Administration har en väldigt fin funktion som tar fram underlag för momsrapportering men det finns utvecklingspotential. Jag har många gånger råkat ut för att ta fram momsunderlaget och sedan upptäcka att jag har kundfaktura- eller leverantörsfakturajournaler som inte blivit utskrivna/bokförda. Och då blir hela momsrapporteringen fel. Skulle inte momsrutinen kunna varna för att det finns kundfaktura- eller leverantörsfakturajournaler som inte blivit utskrivna/bokförda för den aktuella perioden. Vet inte om det kan vara fler journaler som kan vara aktuella. Alternativt skulle det finnas en separat rutin som mer specifikt visar vilka journaler som inte blivit utskrivna och då för vilken period.
Jag vet att man kan få viss hjälp av av funktionen Utskrifter - Journaler - Journaler... men den ger inte svar på för vilken period det finns outskrivna journaler.

3 SVAR 3
Fd medlem
Inte tillämpbar

Jag gör omföringen av moms EFTER att jag gjort ALLA avstämningar för månaden. Då blir jag förvarnad när jag gör avstämningen av kundreskontran, leverantörsreskontran och periodiseringarna.

Det tycker jag fungerar alldeles utmärkt, i alla fall för mig.

Davor P1
CHAMPION

Hur "snabb" är du på att skapa journalerna och ligger de i en och samma verifikationsserie?

Själv kör jag med olika serier för olika typer av verifikat....

Ta för vana att kontrollera antingen i bokföringen eller KF/LF/Inbet/utbet och försök skriva ut en journal per den siste i månaden så är du säker på att allt kommit med innan momsen.

Davor
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej!
Det du skulle kunna göra innan du tar ut momskontrollen i programmet är att du skriver ut Kundreskontralistan/Leverantörsreskontralistan och Utbetalningsjournalen/Inbetalningsjournalen och stämmer av så att alla fakturor finns med, därefter kan du göra momskontrollen.