Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Momsunderlag - brutet räkenskapsår - konverterat från annat bokföringsprogram till Visma.

Long story short. Vi hade en konsult som skötte bokföringen, i vårt AB, i ett annat program. Visma svarar att det är inga problem att konvertera om. Detta görs, men när jag ska skapa en verifikation för momsen från juli till september (vi bytte 1 september). Så finns inga uppgifter. Hur ska jag skapa en verifikation för detta manuellt, så jag kan matcha skattekontot [1630] som visar att företagskontot [1930] har fått in momsfordran [1650] på 3899kr. Vänligen. Tony
3 SVAR 3
Scrapkuben
MEDLEM

Om du inte kan skapa en verifikation för momsen, hur har skatteverket då fått veta att ni ska ha tillbaka 3899kr?

Men om vi bortser från detta, så bör ju bokningen bli följande:

Ombokning moms:
K 1650
D 1630

In på kontot:
D 1930
K 1630
Fd medlem
Inte tillämpbar

Ja, det är just det som är problemet - att er säljare sa att det inte var några problem med att konvertera det gamla bokföringsprogrammets uppgifter till Visma. Skatteverket har fått reda på det via analoga krafter... Så, om jag skapar en verifikation enligt ovan, så ska jag få allting rätt eller? 
Scrapkuben
MEDLEM

Jag vet ju inte vad de på Visma har lovat. Jag är själv bara användare av systemet. Dock har jag själv gjort detta mellan olika system och vet att det bör fungera. Jag har tex gjort detta mellan Pyramid och Visma Adminstration 2000

Det första jag undrar över är givetvis om momsinställningarna är uppsatta korrekt, annars kommer ju nästa momsperiod bli samma problem.

Eftersom när man kör momsrapporten så bokas ju momskontona 2611 & 2641 (eller vilka man nu använder) om så de blir 0 och mellanskillnaden bokas ju på 2650 eller 1650 beroende på hur stort beloppet blir.


Det är ju denna bokningen du måste göra först och då ska resultatet bli när du "tömmer" momskontona

D 1650 = 3899kr

Har du inte dessa belopp på momskontona under den perioden, så är det ju där som felet blir. Men min känsla är att det är momsinställningarna för att köra rapporten som saknas.