Några frågor om bokslut enskild firma - eEkonomi

  • 2
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej! Jag ska nu framöver påbörja mitt första bokslut (förenklatbokslut) för min enskilda firma (startad oktober 2016, förlängt räkenskapsår). Jaganvänder kontantmetoden. Det verkar vara relativt logiskt hur man ska gåtillväga, dock har ett par frågetecken uppstått.

1. Nollställa/Boka om konton

Det skrivs här och där om att man ska nollställa (boka om)kontona för in- och uttag samt ibland även moms till konto 2010. Är detta någotsom görs automatiskt i eEkonomi eller behöver (och ska) man göra detta medhjälp av manuella verifikationer? Exakt vilka konton handlar det om? Jag gissaratt detta ska göras så man börjar nästa år med tomma in- och uttagskonton föratt kunna hålla koll på vad som faktiskt tagits ut respektive satts in. När bör detta göras rent datummässigt (om det nu ska göras)?

2. Obetalda fakturor som förfaller i januari

Jag har i nuläget endast en faktura utskickad där betalninginte kommer inkomma förrän i januari. Behöver jag göra något särskilt med dennaeller bokar jag bara in den som betalad som vanligt så snart betalningeninkommit (och eEkonomi sköter resten)?

3. Betalning av sista F-skatt

Min sista inbetalning för F-skatt är den 17:e januari 2018.Är det samma sak där, att jag helt enkelt bara betalar den i början på januarioch att eEkonomi själv placerar den på rätt sida året. Eller spelar det ingenroll vilket räkenskapsår den hamnar på?

3.1 När får man nästa besked om vad man ska betala?

En liten följdfråga till detta är väl när och hur jag fårreda på vad jag ska betala in i februari månad (och framåt). Beroende på vadjag rapporterat in till skatteverket under året kommer bör den preliminäraf-skatten gå upp för min del. När skickas dessa typer av besked ut?

4. Finns det några närliggande deadlines?

Är det något av detta som är extra viktigt och verkligenmåste göras så nära det faktiska årsslutet som möjligt, eller går det lika braatt öppna ett nytt räkenskapsår, fortsätta som vanligt och därefter göra alla justeringar av kontonosv. i efterhand? Jag gissar ”ja”, men ville ändå höra mig för.



Tack på förhand och ledsen för många frågor.
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 1 år sedan

  • 2
  • 2
Foto på Moa Lundberg

Moa Lundberg, Moderator

  • 9,722 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Kul att köra igång med ditt första bokslut. Jag ser även att du har tillvalet för deklaration i eEkonomi. Du kommer åt detta tillval inifrån programmet under Bokföring - Årsavstämning. Du kan ange att du gör ett förenklat årsbokslut. Här hittar du den skrivna hjälpen för tillvalet Deklaration. 

1. Det stämmer att man ska nollställa/boka om konton för eget kapital i en enskild firma, precis som du nämner. Det är också som du nämner för att att man ska få en bra överblick på insättningar och uttag som man gör i företaget. Det är också riktigt att man gör detta via en manuell verifikation under Bokföring - Verifikationer. Vilka konton det handlar om och hur det ska konteras förklarar vi i den här tråden.

2. När du har kontantmetoden så går du till Inställningar - Räkenskapsår och IB. Klicka på år 2017 och välj Redigera. Här finns en knapp som heter Boka upp kundfordringar och lev.skulder. Denna knapp blir synlig först i 2018, så det är först då som du kan göra detta. Då kommer den obetalda kundfakturan att bokas upp som en kundfordring per sista dagen i räkenskapsåret. På så vis påverkar fakturan resultatet i 2017 vilket är rätt och riktigt. Här finns mer information angående detta. 

3. Årets sista f-skatt bokför man på det faktiska utbetalningsdatumet. Betalar du den i januari så bokför du på datumet i januari som betalningen sker. 

3.1 Jag kikade på Skatteverkets hemsida och där står det att man ska lämna en preliminär inkomstdeklaration om det är så att man har ändrat räkenskapsår eller beräknar få en ökad inkomst. Om du inte ändrat räkenskapsår eller beräknar få en ökad inkomst tolkar jag det som att man fortsätter betala samma f-skatt. Här hittar du mer information kring detta. Det kan också vara en god idé att kontakta Skatteverket för att få ett definitivt svar. Du får jättegärna återkomma i tråden om du får matnyttig information! :-)

4. Det är inga problem att skapa det nya räkenskapsåret och börja bokföra i det som vanligt. Justeringar och bokslutsverifikationer går jättebra att göra efterhand. Så du gissar helt rätt!

Något man också gör i samband med årsavslut är att bokföra årets resultat, detta kommer du stöta på i våra checklistor. Här finns en bra tråd som förklarar hur man gör detta. Det gör man som absolut sista verifikation i ett räkenskapsår. På första dagen i det nya räkenskapsåret ska man även boka om detta resultatet och det förklarar vi hur man gör i den här tråden. 

Jag rekommenderar att du kikar på våra checklistor inför årsavslut och deklaration som ger mycket bra information!

Det finns en funktion på Skatteverket som plockar fram viktiga datum åt dig, som jag tycker är kanon att använda sig av. Du hittar den här.

Mycket information på en och samma gång. Men tar man det steg för steg så brukar det som du säger fungera relativt logiskt! 

Lycka till och har du några fler funderingar är du välkommen åter.

Gott nytt år! :-) 

Moa
(Redigerad)
Foto på Ebba

Ebba

  • 1,178 poäng 1k badge 2x thumb
Hej! 

På tal om årets sista f-skatt. Jag betalade sista f-skatten för 2016 i januari 2017, så nu syns den i balansräkningen för 2017. (Konto 2012, avräkning för skatter och avgifter, skattekonto.

Är detta fel? Kan jag fixa detta genom att boka om Debet 2013 Kredit 2012? Eller finns det ett bättre sätt?

mvh, Ebba
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Du skulle från början ha bokfört f-skatten i januari som ett eget uttag för att den inte under 2017 skulle påverka summa betald f-skatt under året.

Mikael Pettersson
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
.....så du rättar det som du själv beskriver

Mikael
Foto på Ebba

Ebba

  • 1,178 poäng 1k badge 2x thumb
Okej tack vad bra! Så man ska alltid göra annorlunda med den sista skatten om den betalas i januari? Annars bokför jag alltid med bokföringsförslaget "betalning av f-skatt"
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Ja 
Det stämmer
Då har du under året enbart årets betalda prel f-skatt på 2012.

Mikael
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb
Nu blir jag lite osäker, enligt svaret Moa skrev gäller ju följande för den sista prel.skatten (som betalas i januar): 3. Årets sista f-skatt bokför man på det faktiska utbetalningsdatumet. Betalar du den i januari så bokför du på datumet i januari som betalningen sker. 

Ska jag alltså _inte_ bokföra denna som en vanlig f-skatt-betalning i januari (K 1930 D2012)?

Jag har betalat den sista F-skatten (igår) men inte bokfört den ännu. Hur exakt ska jag bokföra den och mot vilka konton för att det ska bli rätt?

Gör jag såsom Mikael beskriver "försvinner" ju den sista f-skatten från bokföringen helt då den istället blir ett eget uttag. Något som givetvis också är okej då f-skatten inte nödvändigtvis behöver betalas från företagskontot. Men ja, vad är praxis att göra om man kommit så pass långt som jag har gjort (betalat i januari, men ej bokfört)?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Mitt råd till dig har jag beskrivit därför att det är lätt för dig att stämma av hur mycket f-skatt du betalat under året och för att beskriva omständigheterna kring hur skv debiterar skatt.
Hoppas det är till nytta för dig om du inte redan visste det:)
Mikael
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb
Så då ska jag alltså bokföra betalningen som ett eget uttag (trots att detta inte riktigt stämmer överens med vad som står på bankkontot, där står det ju att pengarna gått till skv)?

Alltså:
Företagskonto (K)
Eget Utag (D)

Hänger inte riktigt med hur detta gör det tydligare att se hur mycket f-skatt jag betalat för 2017 då den sista inbetalningen på detta sätt inte finns med alls i bokföringen.
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Ja du ska bokföra det som ett eget uttag 2018 eftersom det inte ingår i den preliminära skatten för 2018, att sedan pengarna gått till skatteverket är helt korrekt men skatteverket tillgodoräknar skatten ditt år 2017, så om du vill försöka stämma av när 2017 års skatt har dragits från ditt konto så är denna transaktion en del av 2017 trots att den betalats 2018.


Mikael
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb
Har klurat på detta och jag får inte ditt resonemang att gå ihop riktigt. Om man gör som du beskrivit för mig (och "Ebba" ovanför) betyder ju det att den sista f-skatten för året inte tillgodoräknas på konto 2012 utan istället blir ett eget uttag.

Detta gör ju i sin tur att det inte alls går att stämma av 2012 mot de faktiska f-skatt-utbetalningarna som gjorts under året. Gör jag på detta sätt (om vi ponerar att jag betalar 1000kr/månad i f-skatt) slutar konto 2012 på 11.000kr för 2017. Men den faktiska inbetalningen till skatteverket (som de tillgodoräknar för år 2017) är istället 12.000kr.

Detta problem rullar ju sedan vidare och vidare. Jag börjar istället ana att det inte spelar någon större roll hur man egentligen gör. Som Karl skriver i slutet av denna tråd känns det mer logiskt att f-skatten ligger och "släpar efter". Något som känns naturligt då den faktiskt betalas och även förmodligen bör bokföras i januari, även om den egentligen hör till december och föregående räkenskapsår.

Är jag helt ute och cyklar? Får verkligen inte detta att gå ihop :-D
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

  • 67,368 poäng 50k badge 2x thumb
Du betalar din f-skatt månadsvis i efterskott, därför betalar du decembers f-skatt i januari året därpå.
Det går bra att stämma av inbetald f-skatt under året mot debiterad f-skatt om du gör så som vi beskriver för dig ovan - januaris skatt hör till föregående år och skall bokföras som eget uttag när den debiteras på skattekontot.

När du gör din skatteuträkning i sb med deklaration tillgodoräknar du dig 12 preliminära betalningar trots att den 12:e betalas året därpå -

Mikael.
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb
Så har Karl alltså helt fel i den tråden jag länkade? Eller missar jag något steg?
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb
Hänger verkligen inte med på hur det kan bli rätt. Summan på 2012 under 2017 blir ju bara 11 månaders inbetalningar. Medan den 12:e (som betalas i januari och bokas som ett eget uttag (1930K, 2013D)) "försvinner".

Om jag aldrig ens registrerar inbetalningen av skatten på konto 2012 kan jag väl inte bara manuellt ta med saker som inte finns bokförda på det kontot vid deklarationen?

Det känns som detta steg, om det nu är på detta sätt, borde ingå i Vismas steg-för-steg guide för bokslut. Extremt förvirrad :-(
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb
Då är jag med, tror jag :-) Kör på det iallafall då det känns vettigt.

En kort fråga i anslutning till min första fråga i denna tråd: 1. Nollställa/Boka om konton.

Förstår jag det rätt att ombokningen av konton för eget kapital görs först EFTER att bokslutet är gjort? Dvs. att när allt är klart och inskickat för 2017 skapar jag en manuell verifikation den 180101 där jag gör så som det står i denna tråd? (För i nuläget har jag ju t.ex. inget resultat på 2019 då jag ännu inte börjat med själva bokslutet)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej ChristofferO!
Kika gärna på detta inlägget. Det stämmer bra att föregående års resultat, alltså 2017s resultat bokas om den 1 januari 2018 i ditt fall. 

Ha det gott!
/Sanna
Foto på ChristofferO

ChristofferO

  • 666 poäng 500 badge 2x thumb
Hej igen. Skulle sätta mig och försöka fixa de sista sakerna här om kvällen men kör verkligen fast på detta med den sista f-skatten för 2017. Den är betald i början av januari 2018.

Enligt Moa (högst upp) ska jag bara bokföra den som tidigare (Bankhändelser > Det faktiska betalningsdatumet i 2018 > Matcha > Betalning av f-skatt). Alltså såsom jag gjort för resterande av året.

Enligt mikael ska den sista f-skatten istället bokföras som ett eget uttag (jag gissar att det dock ska bokföras på det faktiska utbetalningsdatumet i 2018 och inte i dec 2017). För att skattekontot ska vara tomt det nya året.

Vad stämmer egentligen? Läser man andra (lite äldre trådar här på forumet) har många fått rådet att bara fortsätta bokföra som vanligt (Betalning av f-skatt) och att eEkonomi vid bokslutet tar med den sista betalningen av f-skatt (som ju görs i januari 2018) i bokslutet som gäller 2017.

Extremt förvirrad :-D (Men på gott humör och vill gärna lösa detta!) :-)
Foto på Sanna Theodorsson

Sanna Theodorsson, Fd Moderator

  • 5,690 poäng 5k badge 2x thumb
Hej igen Christoffer! 
Jag vet inte om du har hunnit få ordning på det, men såhär är det... 

Du gör alltid bokföringen när betalningen faktiskt har skett. Betalningen på 2018 ska alltså bokföras på det faktiska betaldatumet. 
Vad det gäller deklarationen så kommer programmet inte ta hänsyn till den betalda f-skatten som har betalats och avser 2017. Programmet kan inte göra denna beräkningen åt dig.
Den kommer att räkna ut en skatt på de bokförda resultatet, göra skattemässiga justeringar och ta hänsyn till det som finns i menyn till vänster under Privata inkomster i deklarationsdelen. 
Det kommer inte bli något fel utan skatteverket kommer göra en slutlig skatteberäkning åt dig, det är bara att programmet helt enkelt inte kan dra av det belopp du redan har betalt i F-skatt. 

Hoppas att det klarnar lite efter detta. :)

/Sanna

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.