Namnregistrering hos Bolagsverket

• 0
  • 3
  • Fråga
  • Uppdaterades för 4 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Hej!

Jag har precis ansökt om att registrera ett namn på min firma hos Bolagsverket och har betalat in avgiften på 900 kr. Om jag förstått det hela rätt är detta en avdragsgill utgift som jag kan bokföra på kontot 6991 ("Övriga externa kostnader"). Stämmer det? Om är det någon moms inblandad här som jag borde redovisa (och i så fall på vilket konto?).

Tack på förhand,

Mia
Foto på miamagnusson

miamagnusson

• 928 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 6 år sedan

• 0
  • 3
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Officiellt svar
Hej!

Registreringavgiften är inte avdragsgill och bör därför bokföras på konto 6992. Eventuell moms bokförs på samma konto eftersom inte heller den får dras av i firman.
Foto på Fredrik

Fredrik

• 4,138 poäng 4k badge 2x thumb
Hur gör man i Enskild Firma? Ska jag döpa om "Övriga utgifter 1" till "Övriga externa kostnader, ej avdragsgilla" och använda det? (Enskild firma är ju oerhört enkelt, men det är lite förvirrande att inte se några kontonummer och bara använda "beskrivningar" av "konton")
Foto på Anna Svensson

Anna Svensson, Community Manager

• 92,890 poäng 50k badge 2x thumb
Hej!

I Visma Enskild Firma väljer du utbetalningstypen Inte avdragsgilla utgifter som du aktiverar via knappen Lägg till/ta bort utbetalningstyper när du står i listan över utbetalningstyperna.

/Anna
Foto på Fredrik

Fredrik

Hej Anna! Tack för ditt svar. Jag frågar mig då direkt - varför ta upp registreringsavgiften i bokföringen över huvud taget om den inte är avdragsgill...?
Foto på Anna Svensson

Hej!

Du ska redovisa allt som händer på företagets konto.
Foto på Fredrik

Fredrik

Ja, det förstår jag, men om den "enskilda firman" i sig inte har betalkort och betalningen är gjord med det "privata" betalkortet...
Foto på Anna Svensson

Hej igen!

Vad jag kunnat läsa mig till behöver du då som enskild firma inte ta upp dem i din firma.

/Anna
Foto på nicollina

nicollina

• 986 poäng 500 badge 2x thumb
This reply was created from a merged topic originally titled
verksamt.se.

Hej!

Hur bokför man kvitto från verksamt.se? Avgift 900 kr gäller betalning till Bolagsverket.
Foto på Laila

Laila

• 13,072 poäng 10k badge 2x thumb
Det här svaret skapades från ett sammanslaget ämne som hette Bifirma, kostnad vid registrering på Bolagsverket.

Kostnaden som man betalar vid registrering av bifirma på Bolagsverket, är den avdragsgill? Hittar ingenting om just det i min bok.
Foto på nforsberg

nforsberg

• 242 poäng 100 badge 2x thumb
Är det korrekt att lägga avgiften för registrering hos Bolagsverket enligt nedan:

Konto 1930 - Kredt: 900 kr
Konto 6992 - Debet: 900 kr

Differens blir då: 0 kr

Vad menas med Debet och Kredit förövrigt?
Foto på Per Nyquist

Per Nyquist, Moderator

• 43,402 poäng 20k badge 2x thumb
Ja, det är rätt uppfattat. Begreppen debet och kredit används vid så kallad dubbel bokföring, som våra bokföringsprogram bygger på. Tanken är att man ska bokföra lika mycket i debet och kredit varje gång man bokför en verifikation. Här finns mer information om begreppen. Jag kan även rekommendera vår teoriutbildning i bokföring om du vill veta mer.
Foto på nforsberg

nforsberg

• 242 poäng 100 badge 2x thumb
Tack för svaret! Jag har er utbildning i eEkonomi i sikte och kommer förmodligen att gå ett av de kurstillfällena inom kort.

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.