Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

M Risberg
UTFORSKARE

När använder jag insättningsuppgiften från Bankgirot?

Jag har för första gången sedan jag gick över till eEkonomi fakturerat och fått betalt. I vilken del av bokföringen med eEkonomi kommer insättningsuppgiften från Bankgirot in?

Jag hittar inget om det i dokumentationen, men jag minns så väl att det var viktigt att inkludera denna uppgift i bokföringen - i alla fall enl. de personer som skött bokföringen åt mig fram till att jag tog över den själv.

Lovisa nämner inget om BG-insättningsuppgiften i videon om hur man registrerar en inbetalning. Betyder det att den inte ska användas när jag kör med eEkonomi eller missade hon bara?


Tacksam för hjälp. Trevlig helg.
1 SVAR 1
Theodor Ahlström
ANSTÄLLD

Hej M Risberg,


Jag vet inte om jag förstår din frågeställning helt. Är det att registrera betalningen som du funderar över nu? Vilka uppgifter från Bankgiro är det som du vill föra in i bokföringen i eEkonomi?


När du registrerar en betalning av en kundfaktura kan du antingen:
1. Direkt på kundfakturan välja Åtgärder - Inbetalning - du får då välja till vilket konto som betalningen har kommit till, vilket datum och belopp för att sedan bokföra fakturan som betald. 
2. Gå till Kassa- och bankhändelser - skapa upp en ny händelse på det konto som betalningen har kommit till - välja belopp och datum så att det speglar kontoutdraget på banken och sedan Matcha - välja Inbetalning från kundfaktura och välja vilken faktura som betalningen avser, bokför det sedan för att få kundfakturan som betald. 

Jag skulle rekommendera att utgå från Kassa- och bankhändelser för att få en bra blick över företagets in- och utbetalningar och för att vänja sig vid det om man skulle välja att aktivera en bankkoppling framöver. Kan också vara en smaksak om vilket tillvägagångssätt man föredrar.


I de två stegen ovan så behöver du registrera inbetalningen själv utifrån det som har skett på banken eller det konto som betalningen har skett till. Det går även att arbeta med en bankkoppling och då beroende på vilken bank man har, få in sitt kontoutdrag automatiskt i eEkonomi under kassa- och bankhändelser. Du kan läsa mer om det på sidan Arbeta med eller utan bankkoppling.


Återkoppla gärna om du har ytterligare funderingar så kikar vi vidare på det.
/Theodor