När jag bokat om år 2016 års resultat, är jag klar då?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 3 år sedan
  • Besvarad
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

Har bokat om mitt resultat för 2016  enligt: Vinst 2019 Kredit 8999 Debet 

Läser sedan vidare i hjälpforumet att: "När du är klar med ditt bokslut för år 1 ska du boka om föregående års resultat på första dagen i år 2. Du flyttar helt enkelt saldot från kontot för årets resultat till ett annat konto för eget kapital. Detta gör du för att göra plats för årets resultat i det nästkommande bokslutet."

Känner mig väldigt förvirrad. Är detta något jag ska göra nu eller rör detta dem som har ett bokföringsår 2015?

Undrar även om jag ska nolla några konton innan jag anses klar med föregående år. Hur gör jag i så fall detta och på vilket datum ska det nollas? Säg ex 2013, egna uttag, ska detta nollas för att endast år 2017s egna uttag ska visas på detta konto? Samma med egna insättningar 2017, kan det finnas något mer konto? Vilka konton nollar man emot?
Har aldrig gjort detta förut så känner mig som ett stort frågetecken!
Foto på Marie

Marie

• 1,010 poäng 1k badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 1
Foto på KjellP

KjellP, Champion

• 13,282 poäng 10k badge 2x thumb
Du ska "nolla" alla konton 2011 - 2019. Motkonto blir 2010 - eget kapital.
Foto på Marie

Marie

Tack! Dessa kontons "slutsaldon för 2016" kommer de finnas kvar så man kan se dem i årssammanfattningen i programmet efter att jag nollat dem?

Du har möjligen ingen input på min första fråga?
Foto på Katten

Katten

• 436 poäng 250 badge 2x thumb
Med risk för att låta dum (ny företagare :) - men hur "nollar" jag?
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Du läser av ditt saldo.

Ex. du har plockat ut 80 000:- under året och bokfört det på 2013. Samtidigt har du för att kunna betala en stor faktura i juli tvingats sätta in 20 000:- av dina sparpengar som du bokfört på 2018.
Vinsten i din firma blev 150 000:-

Då är dina saldon:

D 2013    80 000:-
K 2018    20 000:-
K 2019  150 000:-

Den första januari bör du nolla dessa konton och kontera saldona mot 2010.
Med exemplet ovan skulle verifikation nummer 1-2017 se ut så här:

K 2013    80 000:-
D 2018    20 000:-
D 2019  150 000:-
K 2010    90 000:-

Då har du nollställt de konton som behövs och sammanfört allt på det som är fitt företags egna kapital.
Foto på Katten

Katten

Gör jag detta som en manuell verifikation? Och vad "kallas" den för i programmet isåfall?
Tackar så hjärtligt för hjälpen, är ovärdeligt gör en newbie!
Foto på Adreas

Adreas

• 920 poäng 500 badge 2x thumb
Ja, du gör en ny verifikation och så fort du fyller i kontonr så ser du saldot på det kontot. :-)
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Nytt år innebär nya uppgifter. De gamla saldona finns kvar om du går tillbaka till ett gammalt år så du kan se dem där.
Vid ett årsskifte jobbar man ofta med två år samtidigt. Nollställningen gör du när du börjar 2017. Det berör dock inte saldona för 2016.

Du kan börja bokföra ett nytt år innan du nollar berörda balanskonton, om du har bokslutsuppgifter att jobba med för det gamla året som kanske tar lite tid. Då behöver du använda funktionen att föra över föregående års balansposter för att du ska få rätt siffror till det nya året.
Nollningen av kontona 2011-2019 kan du göra senare också, men det ska dateras den 1 januari.
Foto på Marie

Marie

Hur blir det med konton som resekostnader 5800, inköp från annat EU-land och dylikt. Kan jag nolla dessa precis som med 2011-2019? Eller är det en bättre fråga vilka konton jag inte kan nolla?

Edit: Tror nu att jag förstått att (3000-8999) konton nollas per automatik vid årsavslut. Korrekt?
(Redigerad)
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Du har helt rätt där.

Resultatkonton 3000-8999, de nollas alltid i och med ett nytt bokföringsår.
Balanskonton 1000-2999, hänger med till nästa år och en del konton (som de vi diskuterat tidigare i tråden) måste man lägga handen på vid nyåret.
Foto på Adreas

Adreas

Jag har också en fråga. Varför ska man nolla dessa konto manuellt och vilka nakdelar blir om man inte gör det? I gamla programmet EF och AB har man aldrig tänkt på dessa saker utan programmet fixade typ allt per automatiskt...
Mvh A
Foto på Marie

Marie

Jag är ju som du ser total nybörjare på detta men om du nollar eller inte beror väl på om du vill visa siffror för företagets livslängd eller endast för det räkenskapsår du är inne på. En smaksak?

Däremot kunde man ju klart önska en automatisering där man kan välja funktionen "nolla konton" och på så vis slippa rodda i detta själv. Lite det man har bokföringsprogram till, i alla fall jag :P
Foto på Marie

Marie

Då har jag kommit hit. Differensen mellan D och K som jag får boka på 2010  "y" blev lika med mitt egna kapital (nuvarande kontosaldo) i röda siffror. Borde det inte bli i svarta siffror eftersom mitt bokförda saldo ligger plus?

Är jag efter detta klar med rutinerna efter årsavslut?

(Redigerad)
Foto på peter

peter

• 722 poäng 500 badge 2x thumb
Hej! Gör man inte den här konteringen 2016-12-31? Så att man får med sig rätt IB 2017-01-01. Hur ser IB ut på en balansrapport om konto 2012, 2013, 2018 och 2019 förs om först 2017?
Foto på Marie

Marie

Har du någon förklaring här Kjell? Skulle det bokas 1/1 eller 31/12?
Peter, Har här konstaterat att iaf ombokningen av 2016s resultat ska ske 1/1. Borde det då inte bli samma med resterande konton? https://forum.vismaspcs.se/visma_spcs/topics/bokfora-foregaende-ars-resultat
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Gör inte det här under 2016.
Allt ska föras över som en ingående balans till 2017.
1 januari gör man "nollningen" av kontona mot det egna kapitalet (2010)

Kopierat från länken:

När du är klar med ditt bokslut för år 1 ska du boka om föregående års resultat på första dagen i år 2. Du flyttar helt enkelt saldot från kontot för årets resultat till ett annat konto för eget kapital. Detta gör du för att göra plats för årets resultat i det nästkommande bokslutet.
(Redigerad)
Foto på peter

peter

Fungerar detta även om man är klar med bokslutet först om några månader? Tänker att januari ska låsas i mars månad.
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Jag citerar mitt eget tidigare inlägg:

"Du kan börja bokföra ett nytt år innan du nollar berörda balanskonton, om du har bokslutsuppgifter att jobba med för det gamla året som kanske tar lite tid. Då behöver du använda funktionen att föra över föregående års balansposter för att du ska få rätt siffror till det nya året.
Nollningen av kontona 2011-2019 kan du göra senare också, men det ska dateras den 1 januari."
Foto på peter

peter

Tack för svar. Jag som missade!
Foto på Katten

Katten

Så den finns inget färdigt verifikationsförslag, utan man kan göra som på din bild och bara kalla det "nollning av konton"?
Foto på Katten

Katten

Så den finns inget färdigt verifikationsförslag, utan man kan göra som på din bild och bara kalla det "nollning av konton"?
Foto på Marie

Marie

Man får göra det manuell som på min bild. Bara skriva den summa som finns på respektive konto i rätt kolumn så summan på kontot blir noll. Du ser ju kontots saldo så fort du knappar in kontonumret (och blir det inte noll när du skriver kontots summa har du rört ihop Debet och kredit, byt kolumn så blir det noll. ) Differensen mellan debet och kredit blir företagets likvida medel, det du bokför på eget kapital 2010.
(Redigerad)
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Grattis!
Jag ser att du förstått och kan hjälpa andra du också.
Foto på Marie

Marie

Ja, lite går i alla fall in ;) Allt blir så mycket tydligare när man i slutänden ser vart alla siffror tagit vägen. :)
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Grattis till att du har ett överskott i företaget!

Ett överskott är lika med det egna kapitalet. Det ligger på ett skuldkonto.
1XXX och 2XXX-konton kallas "balanskonton" och ska visa det ekonomiska tillståndet i ditt företag.

Summan av 1XXX minus 2XXX ska bli noll.
Därför är det bra om det egna kapitalet blir röda siffror. Då är dina tillgångar större än skulderna.
Foto på Marie

Marie

Tack så jättemycket för all hjälp! Du är en stjärna! Har nu lyckats genomföra mitt första årsavslut/bokslut utan att bli mentalt nedbruten ;) Hade inte bokfört något alls när jag startade mitt företag i mars men med god hjälp här i forumet (och på lite andra webplatser) har jag nu rott mitt första räkenskapsår i hamn! 
Foto på KjellP

KjellP, Champion

Alla är vi barn i början.
Det var jag också.
Foto på Adreas

Adreas

Ursäkta mig om jag förlänger tråden men har en fråga till till Kjell. :-)

Jag gick genom hela checklistan den 31a december och bokförde årets resultat precis som programmet föreslog. Sedan vad det bara att boka om resultatet den 1/1/2017 enligt instruktionerna. Jag bifogar bilder på det.

Tror du att jag ska göra något mer nu? Jag kollade alla konton ovan precis som kollegan Marie gjorde och i mitt fall stämmer konto 2012, 2013 samt 2018 och alla saldo stämmer förutom kontot 2019 som visar 0 eftersom jag bokade om saldot med första verifikationen på 2017.

Skulle du kunna ta en titt och tipsa om jag behöver göra något mer nu? Saldot på 2012 stämmer med skattekontot och 2013 samt 2018 stämmer med egna uttag respektive egna insättningar som jag gjorde under 2016. Jag redan började bokföra 2017 med nya fakturor samt in-ut betalningar som vanligt.

Tacksam för svar!

Mvh A

Foto på KjellP

KjellP, Champion

När det gäller resultatet ser det helt riktigt ut.
Men du ska också nolla 2013 och 2018 och kontera de siffrorna mot 2010. Egen insättning och eget uttag börjar man om med varje år. 2012 Ska också nollas, men där ska du föra saldot till 1630 som är Skattekontot där det ska stämma överens med saldot hos Skatteverket.
2012 hanteras som ett eget uttag i bokföringen när du har enskild firma, eftersom det är du som person som betalar skatt och inte "företaget". Du plockar ut pengar ur företaget för att betala din skatt.

Hoppas det inte blir för rörigt!
Foto på Adreas

Adreas

Tack så mycket för ditt svar! Nu är jag med förutom en ny sak med kontot 1630. Jag har inte använd detta konto under 2016 utan bara kontot 2012 för F-skatt och momsinbetalningar...har jag gjort fel?

En F-skatt inbetalning brukar jag bokföra så här: 1930K och 2012D när jag betalar till skattekontot och sedan när Skatteverket drar pengarna bokför jag 2012K 2013D. 
Även programmet föreslår kontot 2012 om man väljer den förinställda bokföringsposten "Betalning av F-skatt"

Är det 1630 man ska använda?
Foto på Marie

Marie

Nu är jag tillbaka igen haha. Läste att du just skrev att 2012 ska nollas mot 1630.

I min kontering på bild länge upp skrev jag sonika beloppet som fanns på respektive konto i "motsatt kolumn" så summan på respektive konto blev 0. Differensen förde jag in på 2010 och summan som hamnade där stämde fint med bolagets behållning.

Men skulle jag gjort något med konto 1630 också? Eller handlade det om något annat?
Foto på Adreas

Adreas

Jag vet att 1630 används i aktiebolag,
men är nifiken att höra Kjells tanke ang kontot 1630. :-)
Foto på Marie

Marie

Ah! Då gäller det inte mig i så fall! :)
Foto på KjellP

KjellP, Champion

I min egen firma använder jag inte 1630. Utan jag konterar preliminärskatten på 2012 och moms, arbetsgivaravgifter och dragen preliminärskatt (då jag haft någon anställd) på sina respektive konton. Betalning och kontering gör jag direkt från dessa konton mot 1930.

Jag vet att en del vill att man ska gå via 1630 vid inbetalningen.

2012 nollar jag tillsammans med 2013, 2018 och 2019 efter årsskiftet mot 2010.
Foto på Adreas

Adreas

Tack för dina svar!
Jag misstänkte att du blandade bolagsformerna lite. :-)
Jag följde dina tips och nollade alla de där konto förutom 2012 som jag lämnade vara kvar då saldot är iaf väldigt lite och spelar inte så stor roll.

Jag driver även AB men där var lite anorlunda med bokföringen av årets slut då programmet säger att man ska låsa deklarationen först och sedan skappar programmet bokföringshändelsen automatiskt.

Ska man nolla några konto där också? Isf vilka?
Du brukar väl bokföra årets resultat enligt instruktionerna innan och efter årsstämman eller hur?

Tack för din tid och ha en bra dag!
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

• 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Adreas,

Tror du hittar svaret på din fråga i tråden Bokföra årets resultat.

Ha en fin kväll
/Susan

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.