Programstart

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
När jag skall öppna ett företag så får programmet inte kontakt med databasen trots att det är rätt sökväg. Någon som har en lösning.
Foto på cceko

cceko

  • 80 poäng 75 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på k_attis

k_attis

  • 574 poäng 500 badge 2x thumb

Jag har samma problem!


Foto på Hanna Hultemark

Hanna Hultemark, Moderator

  • 7,916 poäng 5k badge 2x thumb
Hejsan!

Gäller detta enbart ett företag eller alla?

Du får gärna testa följande åtgärder:

1. Kör Visma Assist lön och reparera programmet för att se om reparationen kan återställa kopplingen till databasen. Den kopplingen som meddelandet hänvisar till är kopplingen mellan programmet och SQL-databasen. Detta program hittar du under Startmenyn i Windows - Alla Program - Visma SPCS - Visma Assist, alternativt Start - Alla Appar - Visma SPCS - Visma Assist eller så söker du via startmenyn på t ex Assist. 

2. Testa att starta programmet igen, får du fortfarande samma meddelande?

2. Kontrollera så att Windows SQL är startat. Detta gör du i Kontrollpanelen - Administrationsverktyg - Tjänster. Testa att starta om SQL Server (VISMA), detta genom att högerklicka, välj Stoppa. Högerklicka därefter igen och välj Starta.

Fungerar inte något av dessa tillvägagångssätt är du välkommen att kontakta oss så får vi kolla på det tillsammans. 

Våra öppettider är följande:

Chatt: 
Måndag–Torsdag: 8–19
Fredag: 8-17

Telefon:
Nu i mellandagarna 27-29 december har vi enbart chattöppet.


Ha en fortsatt fin dag!

/Hanna