När kommer Bokslut version 2017.1 men ändringarna i K2 - Bokslut

• 0
  • 2
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Arkiverad och stängd

Denna konversation är inte längre öppet för kommentarer eller svar och communityns medlemmar kan inte se det längre.

På er hemsida står det våren 2017, vilket är en ganska lång tidsrymd. Jag har ett bokslut 31/12 som ska vara reviderat och klart till den 23:e januari och undrar ju då om nya versionen kommer att finnas framme då eller om jag måste försöka bygga om befintlig mall själv.
Foto på INMA

INMA

• 164 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 3 år sedan

• 0
  • 2
Foto på Christina

Christina

• 90 poäng 75 badge 2x thumb

Instämmer i frågan

Foto på Terese Jonsson

Terese Jonsson, Produktansvarig Visma Analys, Visma Anläggningsregister, Visma Revision

• 294 poäng 250 badge 2x thumb
Hej! 

Vi jobbar för att få ut versionen i början av 2017, men kan ännu inte säga något exakt datum. Vi har uppdaterat informationen där det tidigare stod "under våren 2017".
Du kan läsa mer i forumtråden Uppdatering av K-regelverken 
Foto på Christina

Christina

• 90 poäng 75 badge 2x thumb
Om ni inte kan ange exakt datum, kan ni ange månad/vecka i alla fall? Vi måste ha full produktion på vår redovisningsbyrå.
Foto på Terese Jonsson

Terese Jonsson, Produktansvarig Visma Analys, Visma Anläggningsregister, Visma Revision

Bokföringsnämnden publicerade ändringarna förra veckan. Vi kan ännu inte säga hur lång tid det kommer att ta att införa ändringarna. Vi återkommer med mer information så snart vi kan. 
Foto på Bj

Bj

• 4,828 poäng 4k badge 2x thumb
Nu börjar det bli dags!!
Foto på Terese Jonsson

Hej igen!
Idag la vi ut version 2017.1. 
Du kan läsa mer i forumtråden Version 2017.1 av Visma Bokslut 
Foto på Bj

Bj

Tack. Testar den nu på ett nytt bolag, men ÅR ser precis ut som tidigare. Skulle det inte vara lite förändringar när det gäller placeringen av eget kapital, och ställda säkerheter som exempel?

Foto på INMA

INMA

Provade också med att uppdatera med nytt år från ett tidigare bokslut och fick precis som du att det såg ut som tidigare. Testade sedan med att göra helt nytt och inte på någon mall, och då kom alla nyheter med. Gick sedan tillbaka till mitt första test och man måste helt enkelt lägga in de nyheterna själv som nya standarddokument. Men de finns att välja på i listan, men det går inte med automatik utan man får ta bort de gamla standarddokumenten som inte behövs längre och lägga in nya standarddokument där de ska vara. Jag hade väl hoppats att det skulle ha gjorts en konvertering så att de flyttade sig av sig självt, men det är kanske mycket att begära på kort tid. Kan jobba vidare nu i alla fall.
Foto på Bj

Bj

Ett tillägg.. Om man gör ett nytt bokslut från ett tidigare bokslut, så hjälper det inte att klicka på "NY". Då finns inte de nya dokumenten där. Men... om jag stänger ned programmet och öppnar det på nytt.. vips så finns de nya dokumenten på att inhämta via knappen "NY".  Puh..
Foto på Linnea Norden

Linnea Norden, Moderator

• 5,752 poäng 5k badge 2x thumb
Hej!

Vi går aldrig in och ändrar i redan skapade årsredovisningar när ni öppnar bokslutet i en senare version. Utan du behöver själv gå på Ny och välja in de nya och ändrade dokumenten.

//Linnea
Foto på INMA

INMA

Fast det var inte det jag förväntade mig heller. Däremot hade det väl varit bra när jag skapar ett nytt bokslut från ett tidigare bokslut att t ex noten med eget kapital hade flyttats till förvaltningsberättelsen och att ansvarsförbindelser hade lagts i en not. Det är ju samma information men bara att det ska in på nya ställen.
Foto på Bj

Bj

Håller med dig INMA. Är det bara vi som måste stänga och starta bokslutsprogrammet för att hitta de nya bilagorna?
Foto på Fredrik

Fredrik

• 2,756 poäng 2k badge 2x thumb
Vi har upplevt problem med att i vissa bokslut skapad i tidigare version så får vi inte upp nyheterna när man försöker skapa nya dokument. Det konstiga är att det verkar funka för vissa kunder men inte för andra. Tolkar det som att andra har samma problem.
Foto på Bj

Bj

Inte ens om ni startar om programmet?
Foto på Fredrik

Fredrik

Nej
Foto på Elin Håkansson

Elin Håkansson, Fd Moderator

• 6,302 poäng 5k badge 2x thumb
Hej Fredrik!

Testa att uppdatera era mallar i programmet genom att gå in under Arkiv - Uppdatera - Mallar. Gå sedan till årsredovisningen och skapa nytt dokument och kontrollera om de nya dokumenten finns att välja då.

/Elin
Foto på Fredrik

Fredrik

Nej det hjälper inte. Får känslan att det är bokslut skapade i 2017.0 som inte konverteras riktigt till 2017.1. Man brukar få en fråga om man vill konvertera till nya versionen när man öppnar bokslut i ny version men det får vi inte på dessa.
Foto på Fredric Broad

Fredric Broad, Moderator

• 2,754 poäng 2k badge 2x thumb
Hej Fredrik!

Man får aldrig något meddelande i Bokslut vid uppdatering inom samma "års version". Vi har märkt att i vissa fall krävs det att programmet behöver startas om för att få fram de nya dokumenten. Se Kända fel. Skulle inte detta hjälpa dig så får jag be dig kontakta vår support så får vi kolla vidare på varför du inte får upp de nya dokumenten.

/Fredric

Den här konversationen är inte längre öppen för kommentarer eller svar.