När ska omföring göras av föregående års resultat?

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 7 månader sedan
  • Besvarad
Kanske att någon kan hjälpa en stackare som snurrat till det? Om jag vill visa föregående års resultat i BR, förstår jag att jag bokför som sista ver. år 1 (vid vinst):
2099 K
8999 D
Sedan, som första ver. år 2:
2099 D
2098 K
Då ligger ju föregående år rätt på konto 2098 tills stämman sedan beslutar att balansera vinsten:
2098 D
2091 K
När jag sedan under år 3 gör bokslutet för år 2, blir ju balansen noll på konto 2098... Jag borde väl ha första årets resultat där? Någonstans gör jag ju en tankevurpa. Jag tänker att det blir rätt om jag väntar till år 3 innan jag för över till balanserat resultat, men vad är i så fall logiken kring det, då beslutet fattas på stämman under år 2? Ytterst tacksam för hjälp!
Foto på JL

JL

• 654 poäng 500 badge 2x thumb

Publicerades för 7 månader sedan

• 0
  • 1
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
Hoppa över ledet att boka på konto 2098. Årets resultat bokförs sista dagen på räkenskapsåret. Ombokning 2099 till 2091 bokförs i samband med årsstämma (alltså år 2).

Mvh

Lovisa
Foto på JL

JL

Tack Lovisa, jag hoppas ändå att någon kan reda ut hur jag ska tänka runt konto 2098, då jag blivit ombedd att visa föregående års resultat där... Får jag ingen hjälp så får jag köra på att hoppa över det ledet, men det är frustrerande när man fastnat i en tankevolt :-/ Tack ändå Lovisa!
Foto på Lovisa - Revidera i Bohuslän AB

Lovisa - Revidera i Bohuslän AB, Champion

• 11,438 poäng 10k badge 2x thumb
Verkar märkligt att någon begärt det? De syftar inte på noten i förvaltningsberättelsen?

Här kommer info om hur du gör:

Bokslut år 1. Boka årets resultat på 2099.

Årsstämma år 2. Flytta år 1:s resultat så att det ligger på 2098 och låt det ligga så i bokslutet för år 2.

Bokslut år 3. Flytta saldot från konto 2098 till 2091.

För andra som läser här i forumet så hamnar konto 2091 och 2098 på samma rad i årsredovisningen så denna ombokning är inte nödvändig. Dessutom kan det klura till det hela om man beslutar om utdelning också. Men jag ska inte krångla till det mer än nödvändigt här :-D

Mvh

Lovisa
Foto på JL

JL

Många tack Lovisa! Då är det alltså så att trots att beslutet tas på stämman under år 2 så ska man alltså inte göra ombokningen förrän år 3... inte helt logiskt, men kanon att jag fick svar! Ska kolla igen om det verkligen är vad de vill ha...