Nedskrivning av kostnader för förfallet bygglov -eEkonomi

  • 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 1 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
För något år sedan planerades en ombyggnad av en industrifastighet. Kostnader för bygglov och byggkonsult bokades mot konto: "1181 Pågående ny-, till- och ombyggnad".

Nu har det blivit uppenbart att ombyggnaden inte kommer att genomföras. Ska saldot på konto 1181 skrivas ned, och hur görs det i så fall?
Foto på Nils Karlsson

Nils Karlsson

  • 70 poäng

Publicerades för 1 år sedan

  • 0
  • 1
Foto på Susan Åklundh

Susan Åklundh, Fd Moderator

  • 15,664 poäng 10k badge 2x thumb
Hej Nils,

Är inte helt säker på hur detta ska hanteras men tänker inte att det ska göras någon nedskrivning utan att du bokför om det som en kostnad i företaget.
Kostnaden för bygglov tänker jag att du kan bokföra på konto 6950, Tillsynsavgifter myndigheter och kostnaden för byggkonsult på konto 6520, Ritnings- och kopieringskostnader alternativt mot konto du tycker passar bättre.

Då jag som sagt inte är helt säker på hur detta ska bokföras får jag be dig att du dubbelkollar med en redovisningskonsult så det blir korrekt.

Finns kanske någon annan användare här på forumet som har erfarenhet kring detta och vill dela med sig:)

Ha en fin dag
/Susan