Nollställa lager och konto 4990 - Administration

• 0
  • 1
  • Fråga
  • Uppdaterades för 2 år sedan
  • Besvarad
  • (Redigerad)
Hej,

Lagerdelarna i min bokföring har blivit lite knasiga och nu vill jag nollställa hela alltet och börja om. Kan tilläggas att inleveranser och dylikt inte har utförts enligt konstens alla regler, utan bara ibland men troligen oftast inte alls.

Det finns en beskrivning för detta och den har jag följt genom att bl a nolla 1450 och 1460 mot konto 4990. Det som händer är att i 4990 finns det kvar ett saldo på ca 500.000 som påverkar resultatet negativt.

Om jag inventerar och således ökar 1450 till verkligt lagervärde, kommer det minska eller öka 4990 och resultatet?

Hur vet jag att 4990 stämmer?

Hur mycket påverkar det som fylls i under "ingående balans"?

Är det nåt mer jag bör göra för att börja om lagret så att det blir korrekt i balans- och resultatrapporter?

Tack på förhand för hjälpen!!
Foto på Mats

Mats

• 206 poäng 100 badge 2x thumb

Publicerades för 2 år sedan

• 0
  • 1
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
när du höjer värdet på lagret krediterar du 4990, när du krediterar ett kostnadskonto (konto som börjar på t ex siffran 4 ) minskar kostnaden och resultatet påverkas positivt.

Beloppet på 4990 ska motsvara skillnaden mellan lagervärdet ingående balans och utgående balans, då stämmer det.

Mikael
Foto på Mats

Mats

• 206 poäng 100 badge 2x thumb
Ok, det verkar ju logiskt men jag får ändå inte ihop det. Ingående balans på lagerkontona är ca 380.000, utgående är noll (eftersom jag nollat det). I 4990 är det ett saldo på ca 550.000 och det blir ju inte skillnaden.. Eller blir det rätt först när jag inventerat in lagret igen?
Foto på mikael pettersson

mikael pettersson

• 78,246 poäng 50k badge 2x thumb
Kolla i huvudboken på konto 4990 vilka transaktioner du har där
Mikael