Mina produkter

Logga in för att följa kategorier och för att få genvägar i denna meny
avbryt
Visar resultat för 
Visa  endast  | Sök istället efter 
Menade du: 

Fd medlem
Inte tillämpbar

Börja arbeta med lager i Administration

Hej!

Vi är ett tillverkande företag med ett lager som börjar bli ganska stort. Vi har aldrig tidigare jobbat med lagerföring i Visma. Så de artiklar som går ut och in i lagret har vi ingen större koll på om vi inte går ut fysiskt och kollar. Nu ska vi börja föra in det i Visma och det är jag som ska göra det och jag har aldrig jobbat med lagret i Visma förut. Hur börjar vi? Vad är lättast? Ska man börja lägga in några artiklar och arbeta med dem tills man blir varm i kläderna? Jag har tränat lite i Övningsbolaget, men skulle behöva en checklista på hur man gör....

6 SVAR 6
Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Hej! 

Vad roligt att du vill börja använda lagerfunktionen fullt ut! 

När du har arbetet med programmet tidigare men inte använt all lagerfunktionalitet har du oftast ett minusantal på dina artiklar. Då behöver lagret nollställas innan du lägger in det korrekta lagerantalet. Du hittar information om hur du börjar med ditt lager i supportdokumentet Nollställa lager - Börja med nytt lager.  
Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Tack för hjälpen! Nu har jag börjat lägga in 11st artiklar i vårt lager. Inga av våra artiklar har tidigare varit lagervaror utan jag har fått kryssa i denna rutan. Lagerlistan var noll när jag började och vi har inte haft några transaktioner på varken 14-kontona eller 4990 detta året. Jag gjorde en lagerförändringsjournal per 141231 utan att bokföra den då jag fick konteringar från transaktioner på mer än ett bokföringsår som varningstext. Jag vet att jag antagligen har gjort allt i fel ordning då jag trodde att jag inte var tvungen att nollställa lagret eftersom det inte fanns något i det, men jag får fortfarande denna varningstext fast nu om tidigare månader detta året. Jag vill ju att lagervärdet ska vara det som jag har lagt in och inte innehålla tidigare transaktioner på artikeln.....Vad har jag gjort för fel och hur rättar jag till det???? Fakturor med dessa artikelnummer har skickats ut och jag ser ju att lagret förändras när dessa artiklar plockas till fakturorna....

Tacksam för snabb hjälp!!

Fd medlem
Inte tillämpbar

Hej igen!

Tack för hjälpen! Nu har jag börjat lägga in 11st artiklar i vårt lager. Inga av våra artiklar har tidigare varit lagervaror utan jag har fått kryssa i denna rutan. Lagerlistan var noll när jag började och vi har inte haft några transaktioner på varken 14-kontona eller 4990 detta året. Jag gjorde en lagerförändringsjournal per 141231 utan att bokföra den då jag fick konteringar från transaktioner på mer än ett bokföringsår som varningstext. Jag vet att jag antagligen har gjort allt i fel ordning då jag trodde att jag inte var tvungen att nollställa lagret eftersom det inte fanns något i det, men jag får fortfarande denna varningstext fast nu om tidigare månader detta året. Jag vill ju att lagervärdet ska vara det som jag har lagt in och inte innehålla tidigare transaktioner på artikeln.....Vad har jag gjort för fel och hur rättar jag till det???? Fakturor med dessa artikelnummer har skickats ut och jag ser ju att lagret förändras när dessa artiklar plockas till fakturorna....

Tacksam för snabb hjälp!!

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Har du följt dokumentet som jag hänvisade till i tidigare svar? I det dokumentet står det just att det kan bli minusantal på artiklarna när du markerar dem för Lagervara. För att få ordning på ditt lager måste du följa dokumentet. 
Fd medlem
Inte tillämpbar

Nej, det gjorde jag ju inte...Men nu har jag följt dokumentet till pricka och nu ser det rätt ut. Jag förstår om jag kan verka lite dum, men jag är ensam i denna överföring och har ingen att bolla förändringen med. Vi valde att lägga in 11 artiklar till att börja med för att se så att allt såg rätt ut och vi kommer fortsätta lägga in dem pö om pö då lagret är ganska stort. Det känns som att jag behöver köra om samma procedur varje gång jag lägger in ny artiklar...Stämmer det? Och vad händer då med dem som jag redan har lagt in?

Tack för hjälpen

Lisa Henriks
PRODUCT OWNER

Du är så välkommen alla bolla dina tankar med oss! Stegen i dokumentet går du bara igenom när du bestämmer dig för att börja använda alla lagerfunktioner. Har du en gång gått igenom alla stegen i dokumentet behöver du förhoppningsvis aldrig göra det igen. Dokumentet är till hjälp om du längre fram skulle vilja nolla ditt lager och börja om från början. Du behöver alltså inte göra denna procedur inför varje ny artikel.